Us

En mor och en far tar med barnen till deras sommarhus för att koppla av med vänner. Men när natten kommer uppstår kaos när några besökare anländer oanmälda.

Originaltitel Us
Regissör Jordan Peele
Manus Jordan Peele
Genre Thriller, Skräck, 2010-tal
Skådespelare Lupita Nyong'o, Winston Duke, Elisabeth Moss, Tim Heidecker, Shahadi Wright Joseph, Evan Alex, Yahya Abdul-Mateen II, Anna Diop, Cali Sheldon, Noelle Sheldon, Napiera Groves, Kara Hayward, Alan Frazier, Duke Nicholson, Dustin Ybarra, Madison Curry

2021-02-05
Bitvis riktigt bra stämning och några riktigt fräscha vinklar. Men det håller inte riktigt hela vägen. Bra men inte jättebra. (9-/15)
HerrNenne
2021-01-05
Har svårt med skräck men mycket här är riktigt jäkla bra. Det ilar i en mest hela tiden, ständig olust. Därimellan utmärkt skådespeleri och snyggt filmade scener. Kan hålla med om att den tappar när förklaringarna kommer men det är ju dessvärre ett problem många filmer har, att sy ihop det.
KyLLo
2021-01-03
En skräckfilm med svarta i alla ledande roller och på omslaget hör inte till vanligheterna, även om det borde det. I grunden påminner den om The Purge och Funny Games, men det finns även influenser från många olika skräckgenrer och filmer. Styrkorna är att den är estetiskt snygg, starka personligheter, att den är ganska spännande och något underhållande. Nackdelarna är främst att den är för spretig och brister i logik. Skådespelarna är godkända, inte mer. Svag trea.
BarryHero
2020-12-21
Första halvtimmen är briljant. Sen spårar den ur litegrand (även om många scener är mästerligt gjorda med kul musikinslag) med logiska luckor och känns lite utdragen i mitten. Förklaringarna mot slutet hade man nästan kunnat skippa och de håller inte till 100% heller. Lupita Nyong'o är fenomenal som både offer och skurk. "Get Out" av samma regissör var klart bättre. Den har även ett par politiska undertoner som är alldeles för övertydliga.
Murvel48
2020-12-15
Helt okej men den skruvades ett varv för mycket för att få en trea.
2020-12-11
Haha, skräp var rätta ordet, Varför lät dubbelgångaren eller vad det nu var som Margaret Thatcher? Vilken töntig film...
best_jeppe
2020-08-01
Problemet med den här filmen är att den inte lyckades engagera mig riktigt. Jag satt hela tiden och var lite smått uttråkad. Fann den inte särskilt läskig eller skrämmande och hela konceptet kändes lite fånigt tyckte jag. Kan vara så att filmen flyger över mitt huvud och att jag har missat dess storhet men jag tyckte endast att den var okej. Går att titta på och döda tid men fann den inte något speciellt. Gillade isåfall Get Out bättre. Stabil 3a. Edit: Och just ja, jag satt och blev irriterad när karaktärerna gjorde "dumma" saker och det är en av de främsta faktorerna till att en skräckfilm inte lyckas engagera eller intressera mig.
2020-07-17
Sjukt bra faktiskt!
Wolfheart
2020-07-14
Fan vilket skräp! Sämsta filmen på länge! Synd att man inte kan sätta kryss....en etta är för högt.
päronanton
2020-07-12
Helt klart sevärd! Gillar hur den är uppbyggd!