3.5

Utflykt till landet

En borgarfamilj från Paris åker ut på landet för att fiska och ha picknick; den unga dottern drömmer om kärlek. Filmen bygger på en novell av Guy de Maupassant.

Originaltitel Partie de campagne
Alternativ titel A Day in the Country
Regissör Jean Renoir
Manus Jean Renoir
Genre 30-tal, Drama, Romantik, Kortfilm
Skådespelare Sylvia Bataille, Georges D'Arnoux, Jane Marken, André Gabriello, Jacques B Brunius, Paul Temps, Gabrielle Fontan, Jean Renoir, Marguerite Renoir

2019-07-17
Verkligen skittråkig. Ska det här vara roligt? Och jag blir förvånad att jag ser så många prata om kameraarbetet och känslan av sommaridyll. Jag tyckte själv att kameran var alldeles för närgången och gav mig en trång känsla som är raka motsatsen mot vad jag förknippar med "ute på landet-känsla". Dessutom tycker jag gråskalan är för platt och det finns inga kontraster som lyfter. Störiga och osympatiska karaktärer och satiren går mig tyvärr helt förbi. Detta var verkligen bara dåligt. Inte uselt, lite sådär, meh ibland. Men det är också dess höjdpunkter.
F-M-J
2015-10-28
På grund av att filmen var så lovande och hade ett fantastiskt kameraarbete som fångade sommaridyllen på ett förträffligt sätt ger jag den en fyra, trots brister i storyn som blir uppenbara eftersom delar av filmen försvann.
Mikka
2012-05-10
Det är förvisso vackert filmat, men för mig förstörs känslan helt och hållet på grund av skådespelarna, all buskis och manus. Dessutom känns den, av förklarliga skäl, halvfärdig. För mig kan den inte få ett högre betyg.
Tonti
2011-10-21
En riktigt fin blandning av godmodig satir och ljuvlig melankoli. Visst är en del föråldrat men kärnan känns tidlös. Naturen fångas helt fantastiskt och tillåts på sätt och vis utgöra filmens emotionella klimax. Riktigt bra.
Sznax
2011-10-21
Det finns inte många som är i samma klass som Renoir när den kommer till den här typen av komedier. Det fina folket från staden är som småbarn när de kommer ut till landet. De är förvirrade, galna och förstår ingenting. Oerhört vackert filmad och konstant rolig, synd att den inte blev färdig. Betyg 7.7
oell
2011-10-05
den där kameran!

2011-09-11
Här är en bra version: http://www.dailymotion.com/video/xjkr30_partie-de-campagne-1936_shortfilms
emilstjernholm
2010-08-30
Visserligen är narrativet, och dialogen, något manchauvinistiskt, men det utsökta fotot drar upp filmen till en fyra.
sunvalley
2010-08-01
Går från Tatifilm till ganska utsökt melodram. På vägen blir den ganska skrämmande, alternativt obehaglig, jag vet inte riktigt hur man ska se de sista scenerna. Och Sylvia Bataille är förstås förtjusande.
pufred
2009-11-07
-SPOILER_ Idylliskt och vackert. Men romantik? Hon blir överfallen av en casanova som tvingar sig på henne, de träffas igen och han säger att det var den bästa dagen i hans liv och hon att hon tänkt på den varje dag...What? Pappan och hennes blivande man kändes som en version på Helan & halvan. en 4:a för filmningen och klippningen, en 2:a för storyn.