3.5

Utrensning

På den estniska landsbygden bor Aliide Truu ensam och ostörd tills en ung flicka vid namn Zara dyker upp på hennes gård. De är båda överlevande, Zara har rymt från den ryska maffian, medan Aliide har genomlevt den ryska ockupationen. Mellan dessa finns ett starkt band och även om de kommer från två olika generationer har de mycket gemensamt. Filmen baserar sig på Sofi Oksanens roman.

Originaltitel Puhdistus
Alternativ titel Purge
Regissör Antti Jokinen
Manus Marko Leino, Antti Jokinen
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Laura Birn, Amanda Pilke, Peter Franzén, Krista Kosonen, Tommi Korpela, Kristjan Sarv, Tomi Salmela, Liisi Tandefelt, Jarmo Mäkinen, Taavi Eelmaa, Jaanika Arum

RustyFilm
2021-07-14
Temat här är mäns våld mot unga kvinnor. Miljön är Estland och historien berättas med tidshopp mellan två epoker. Dels 40-talet då Estland är ockuperat av Sovjet, dels 90-talet (min gissning). Våldsutövare på 40-talet är den ryska militären, på 90-talet den ryska maffian. På 40-talet är det Aliide (Laura Birn) som är den drabbade, på 90-talet är det Zara (Amanda Pilke). De två berättelserna i filmen kommer att kopplas ihop på ett intressant sätt. Filmen vill ge en inblick i Estlands tuffa historia och framför allt i kvinnors förtryck där. Och lyckas nog med det. Förlaga till filmen är en roman av Sofi Oksanen och filmregin står Antti Jokinen för. Bra men brutalt.
2016-09-11
Ett starkt och gripande förut och ett starkt och brutalt nyss flätas ihop i ett nu. Snygg som fan. (10-/15)
Ranma
2013-11-29
Otroligt bra, och hemsk. Bästa filmen av dem jag såg på GIFF 2013.
nhep
2013-08-14
Som vanligt vinner boken med en klar femma!
Zebulonm
2013-07-06
Mörk men riktigt bra.........

2013-07-02
Mycket bra och mörk film. Bra manus. I det stora hela ett imponerande foto i nordiska mått mätt samt bra regi. Finland är inget land som övertygat mig tidigare i filmväg. De ligger långt efter Danmark och Norge. Men här visas en hög klass. Överraskande bra. 7 av 10.
Dobegirl
2013-04-03
En film som berör...
bryngel
2013-03-04
Tja, boken var ganska bra, filmen inte så. Ibland stämmer verkligen uttrycket "less is more". Men bara ibland.
Joniboy
2013-02-17
Oerhört påfrestande och drabbande, men stundtals lite väl överdramatiserad. 8/10
Hanness
2013-02-09
Mycket gripande film som inte lämnar en oberörd. Känndes mycket realistisk.