3.3

Utrikeskorrespondenten

Året är 1939 om en amerikansk journalist skickas till Europa bara för att genast trassla in sig i en spionhärva. Filmen spelades in innan USA ännu hade gått in i kriget och pläderar starkt mot nazismen.

Originaltitel Foreign Correspondent
Regissör Alfred Hitchcock
Manus Charles Bennett, Joan Harrison
Genre Romantik, Thriller, Mysterium, Krig, 40-tal
Skådespelare George Sanders, Albert Bassermann, Joel McCrea, Laraine Day, Herbert Marshall, Edmund Gwenn, Eduardo Ciannelli, Robert Benchley, Harry Davenport, Martin Kosleck

AudreyHorne
2018-11-11
Mycket stark första halva, tappar sedan lite, men den härliga internationella intrigen och underhållningsvärdet gör ändå fyran.
2017-09-24
En av Hitchcocks bästa!
2016-04-29
Det är mycket här jag inte alls tycker funkar. Bitvis riktigt bra, bitvis inte alls bra. På det stora hela krystat, konstigt och vare sig särskilt spännande eller romantiskt. Dock ganska charmigt. ffolliott är grym.
2015-01-05
Detta var mitt allra första möte med denna filmen och WOW. Denna film sparar verkligen inte på krutet utan är sprängfylld med alla ingredienser man kan tänka sig. Filmens foto och hela stilkänsla är också väldigt snyggt. Jag är förvånad och väldigt glad på samma gång för jag trodde verkligen jag hade sett Hitchcocks allra finaste stunder men denna filmupplevelse klättar upp bland de bästa och 1940 blev genast mitt favoritår för Hitchcock. Året då Hitchcock även gav mig mästerverket Rebecca. 5-
HerrArne
2014-09-24
Några riktigt bra scener men det räcker inte till mer än en trea.
hestret
2014-08-12
En av filmhistoriens snabbaste romanser och visst är inte McCrea den bästa skådisen. Spänningen kanske tar lite skada av ett segt mittenparti och kanske något utdraget slut, men det är ändå en bra historia. Tempot är högt och manuset är välskrivet (trots att det krediterar många författare). Både Sanders och Day är mycket bra. Humorn är inte som hans brittiska filmer, men funkar ändå. Bra dialog. En överlag snygg film som har flera härliga scener där kvarnsekvensen och paraplyflykten sticker ut. För lång. Stark trea ändå utan tvekan - 70/100
ses11
2014-02-06
Ett visuellt nöjesfält, med skickligt användande av kameravinklar och ljussättning, med känsla för detaljer. Filmen är dessvärre inte lika spektakulär i vad den har att säga, och detta praktverk luktar ibland lite lättare propaganda.
skaman
2013-10-13
USApropagandan till trots, en snygg och välgjord film med mycket Hitchcockfeeling...
ClintanTheKing
2013-07-22
Ännu en vass thriller som blandar några fantastiska scener med några alltför långdragna som får denna film att landa på en 4:a.
Tonti
2013-07-14
Höjdpunkterna är hitchcock på topp men som helhet var den mycket ojämnare än minnet sa. Visuellt ofta mästerlig och underhållande dialog.