4.2

Utsikt från en bro

Hamnarbetaren Eddie Carbone hjälper sin frus två italienska kusiner att komma in i USA illegalt. När så en av dem blir intresserad av hans syskondotter, som Eddie tagit hand om sen hon var liten, blir det för mycket för honom då han själv har speciella känslor för henne.

Originaltitel Vu du pont
Alternativ titel A View From the Bridge, Uno Sguardo Dal Ponte
Regissör Sidney Lumet
Manus Norman Rosten
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare Raf Vallone, Jean Sorel, Maureen Stapleton, Carol Lawrence, Raymond Pellegrin, Morris Carnovsky, Harvey Lembeck

Rune2000
2023-11-21
En riktig stark tidig Sidney Lumet-film baserad på en Arthur Miller-pjäs. Filmen har en hel del pjäsliknande scener men Lumet håller filmen intressant från början till slut tack vare starka roller från Raf Vallone, Maureen Stapleton, Raymond Pellegrin och Morris Carnovsky. Filmen känns realistisk och jag uppskattar att den dramatiska/teatraliska Hollywood-stilen har tonats ner. Rekommenderas!
NHL
2005-03-18
Lumet har behållit enkelheten i filmen. Miljöerna är dystra men enkla. Filmen förlitar sig väldigt mycket på skådespelarprestationerna. Raf Vallone som Eddie blir bara bättre och bättre ju längre filmen lider. Hela filmen växer med tiden ända tills den starka och oundvikliga sicilianska uppgörelsen. En svag fyra.
Czechflash
2005-03-17
En av Sidney Lumets mindre kända filmer då den är svår att få tag på, men ett starkt drama som växer mer och mer. Bra känsla och skådespeleri samtidigt som det svartvita fotot av New York funkar bra. Svag fyra.