2.8

Utvandrarna

Utvandrarna är berättelsen om modet att ge sig ut i det okända. Hemma på gården i Småland ser Kristina och Karl Oskar hur livet sinar. I väst, över det stora havet, hörs berättelser om en ny värld. Om en chans att börja om. Om chansen till ett nytt bättre liv. Ett hopp tänds och Kristina och Karl Oskar lämnar Sverige och beger sig på en resa utan återvändo.

Originaltitel Utvandrarna
Alternativ titel The Emigrants
Regissör Erik Poppe
Manus Anna Bache-Wiig, Siv Rajendram Eliassen
Genre Drama, 2020-talet
Skådespelare Gustaf Skarsgård, Sofia Helin, Tove Lo, Lisa Carlehed, Laurence Kinlan, Díana Bermudez, Pedram Hajigholi, Ola Normelli, James Longshore, Paul Cimpoieru, Iulian Burciu, Harald Knutsen-Öy, Florin Zhang, Goran Aliskanovic, Kerstin Linden, Stefan Cronwall, Nova Salmi-Wikander, Christian Kinell, Emma Comstedt, Adrian Taheri, Jesper Arin, Ellen Elvung, Noah Härling, Mari Loewen, Alexandru Simion, Jimmy Tripolitsiotis

PeterTheW
2022-10-02
Snygg men i slutändan... Lite menlös?
2022-09-28
Det går knappt att undvika en jämförelse med originalfilmerna. Den här versionen känns grovt förenklad med för mycket fokus på religionens betydelse. Vackert filmad och välgjord rent tekniskt. Sedan var det troligtvis inte menat så, men kunde inte undvika att irritera mig på Kristina filmen igenom.
2022-09-27
Fruktansvärd! Viktiga huvudkaraktärer fattades i filmen. Berättelsen seg och osammanhängande. Håller med alla som saknar de fina skådespelarna från de riktiga filmerna. Jag förnedrar de gamla filmerna och böckerna. Wilhelm Moberg skulle ha vänt sig i sin grav om han fick se denna smörja med stort S...
Christofer
2022-08-01
2022-07-18: Välspelat, stämningsfullt och vackert.
LillaBlåaMus
2022-07-27
Tillför ingenting. Föredrar Liv Ullmans (och böckernas) Kristina alla dar i veckan. Lill-Märta (Kerstin Linden) var bra.
karlstadtös
2022-07-17
Jag tycker filmen var välspelad och gripande.
Utvandrare
2022-05-28
Vad är syftet med den här filmen?
Purp
2022-04-03
Riktigt dålig remake där gud och kyrkan får alldeles för mycket plats och Kristinas flumtankar blir djävligt irriterande sen händer det inte mycket jämfört med originalet.
RustyFilm
2022-03-22
Vilhelm Mobergs fyra böcker (från 50-talet) om Karl-Oscar och Kristinas knappa tillvaro i Duvemåla och utvandringen till Minnesota filmatiserades tidigt 70-tal av Jan Troell (två filmer med 6,5 tim. speltid). Berättelsen är nu i Eric Poppes tappning ytterligare reducerad till 2,5 tim. Vilket förstås innebär att mycket av storyn också har raderats. Dessutom har handlingen koncentrerats till kvinnokaraktärerna Kristina (Lisa Carlehed), socknens sköka Ulrika (Tove Lo) och Kristinas dotter Lill-Märta (Kerstin Linden). Det mesta skildras ur dessa viljestarka tjejers perspektiv. Jag gillade verkligen Troells filmer, men manusförändringarna och det visuella lyftet med de trovärdiga miljöerna gör storyn här mer lättfattligt och fartfyllt. Helt enkelt mer filmiskt.
fisk0
2022-03-15
Helt OK om man ser den som samtidsfilm utan att jämföra med Troells filmer. Trist att alla pratar stockholmska och det är märkligt hur avpolitiserad den är trots antydlignarna att de velat lyfta fram kvinnoperspektivet (vilket det tyvärr mest känns som att de gjort genom att ta bort istället för att tillföra material till historien). Tyvärr är det ju också så att jag har sett Troells film, och i den jämförelsen håller det här inte särskilt väl. Borta är praktiskt taget hela klassperpektivet och ursprungsbefolkningens roll har förminskats till ett exotiskt och lite hotfullt element i periferin istället för en grupp som explicit utsätts för storskaligt folkmord, samtidigt som massemigrationen från Sverige nästan helt reducerats till ett par familjer istället för hela byar. Som 20-talsfilm är det godkänt, men tror inte det här kommer gå till svensk filmhistoria precis.