2.7

Utvandrarna

Utvandrarna är berättelsen om modet att ge sig ut i det okända. Hemma på gården i Småland ser Kristina och Karl Oskar hur livet sinar. I väst, över det stora havet, hörs berättelser om en ny värld. Om en chans att börja om. Om chansen till ett nytt bättre liv. Ett hopp tänds och Kristina och Karl Oskar lämnar Sverige och beger sig på en resa utan återvändo.

Originaltitel Utvandrarna
Alternativ titel The Emigrants
Regissör Erik Poppe
Manus Anna Bache-Wiig, Siv Rajendram Eliassen
Genre Drama, 2020-talet
Skådespelare Gustaf Skarsgård, Sofia Helin, Tove Lo, Lisa Carlehed, Laurence Kinlan, Díana Bermudez, Pedram Hajigholi, Ola Normelli, James Longshore, Paul Cimpoieru, Iulian Burciu, Harald Knutsen-Öy, Florin Zhang, Goran Aliskanovic, Kerstin Linden, Stefan Cronwall, Nova Salmi-Wikander, Christian Kinell, Emma Comstedt, Adrian Taheri, Jesper Arin, Ellen Elvung, Noah Härling, Mari Loewen, Alexandru Simion, Jimmy Tripolitsiotis

StureStenhög
2023-10-04
Bättre än befarat får jag väl säga. När alla böckerna ska rymmas i en enda film, så känns det klokt att man har skalat bort mycket av sidohistorierna och sidokaraktärerna. Visst försvinner då den helhetsbild som Vilhelm Moberg ville måla upp över olika slags människor som alla hade sina anledningar till att emigrera, men vi får i gengäld en betydligt mer fokuserad historia som fungerar bra för vad den är. Det är en snygg produktion, och man lyckas bra med att skildra de slitningar som uppstår såväl mellan som inom karaktärerna kring om man ska låta sig integreras i det nya eller hålla fast vid det gamla. De paralleller man vill göra till dagens invandringsproblematik känns åtminstone någorlunda smidiga också. Lite pk kan man förstås inte låta bli att vara, men det blir inte till den grad att det känns helt orealistiskt för tidsperioden. Lite för tillrättalagt kommer jag fortfarande inte ifrån att det är dock, och Sofia Helins prästfru blir väl endimensionell och ett litet för billigt mål att ge sig på för att det ska kännas intressant, även om det säkerligen finns mycket verklighetsförankring där också. En lite svagare trea
mammene
2023-10-02
Ska man se detta så är det klokt att låta verket stå för sig själv, att det har en speltid på 148 min gör att regissören mest koncentrerat sig på tiden i Amerika. Lite förtid finns, det jag reagerade på där var att det hoppades i tid som förvirrade en aning. En annan sak som var irriterande var Kristinas väsande, som jag antar skulle föreställa hennes tankar, för mig blev det mycket störande. Har förstått att detta skulle mest vara kvinnornas berättelse och mycket var det det, men när Karl Oskar träder in gör han det med pondus. Kristina däremot famlade mellan det stränga och det fria, vilket inte känns konstigt. Religionen fick ta mycket plats, kändes tidvis lite överdriven, men den har och hade säkert stor betydelse. I det stora hela tyckte jag detta gjordes trovärdigt och bra, förståelsen för vad människor som rivs upp med rötterna går igenom gick fram.
XenoMorph
2023-07-08
Helt meningslös film som aldrig borde ha gjorts. Totalt värdelös.
Eddeg
2023-03-08
Den här filmen skulle aldrig ha gjorts, helt meningslös. Ska man avvika så här mycket från orginalet (böckerna) så kan man lika gärna bygga en helt ny story med nya karaktärer. Skådespelarna med sin moderna stockholmska gör att filmen upplevs utspela sig i nutid fast de tror att de är autentiska för att de smetat lite jord i ansiktet med annars perfekt smink, perfekt hår och perfekt värdegrund.
PeterTheW
2022-10-02
Snygg men i slutändan... Lite menlös?
2022-09-28
Det går knappt att undvika en jämförelse med originalfilmerna. Den här versionen känns grovt förenklad med för mycket fokus på religionens betydelse. Vackert filmad och välgjord rent tekniskt. Sedan var det troligtvis inte menat så, men kunde inte undvika att irritera mig på Kristina filmen igenom.
2023-12-20
Fruktansvärd! Viktiga huvudkaraktärer fattades i filmen. Berättelsen är seg och osammanhängande. Håller med alla som saknar de fina skådespelarna från de riktiga filmerna. Jag förnedrar de gamla filmerna och böckerna. Wilhelm Moberg skulle ha vänt sig i sin grav om han fick se denna smörja med stort S...
Christofer
2022-08-01
2022-07-18: Välspelat, stämningsfullt och vackert.
LillaBlåaMus
2022-07-27
Tillför ingenting. Föredrar Liv Ullmans (och böckernas) Kristina alla dar i veckan. Lill-Märta (Kerstin Linden) var bra.
karlstadtös
2022-07-17
Jag tycker filmen var välspelad och gripande.