3.8

V för Vendetta

I ett framtida fasciststyrt Storbritannien möter vi den unga Evey, som räddas från polisernas trakasserier av en maskerad hjälte som kallar sig "V". Han är karismatisk och en mycket skicklig och listig kämpe som försöker starta en revolution mot den tyranniska regeringen. När Evey upptäcker sanningen om V:s mystiska bakgrund, finner hon också sanningen om sig själv och allierar sig med honom i kampen om frihet och rättvisa i ett samhälle styrt av grymhet och korruption.

Originaltitel V for Vendetta
Regissör James McTeigue
Manus Lilly Wachowski, Lana Wachowski
Genre Drama, Action, Thriller, Science Fiction, 2000-tal
Skådespelare Natalie Portman, Hugo Weaving, Stephen Rea, John Hurt, Stephen Fry, Roger Allam, Sinéad Cusack, Tim Pigott-Smith, Natasha Wightman, Selina Giles, Ben Miles, Rupert Graves, John Standing, Eddie Marsan, Martin Savage, Imogen Poots

Skapad 2019-12-21 av Bjanca
Bröderna Wachowski är i en klass för sig vad det gäller filmskapande. Här har de nu åter gjort en storfilm i hög klass. Filmen utspelar sig i framtidens London där människorna är styrda av r...   Läs mer »

Skapad 2019-12-21 av gusobest
Bröderna Wachowski är tillbaka med V för Vendetta, en film om kamp mot en framtida fascistisk regim i Storbritannien. Bröderna Wachowski blev riktigt kända med filmen Matrix som kom 1999. Matrix...   Läs mer »

bnw
2023-07-19
Den var mycket mer än vad jag mindes, visar upp mycket mer av världen. Men det är också mycket mer snott från 1984 än vad jag mindes.
Visse93
2021-01-31
En mycket spännande och välgjord actionthriller Med Natalie Portman i huvudrollen.
RustyFilm
2018-10-16
Upplever det här som om filmmakare Wachowskis och McTeigue försöker leverera ett djupt och dramatiskt actiondrama. Men resultatet är tyvärr bara fånigt. Vet att jag går mot strömmen dom flesta hyllar ju det här. Jag tyckte ungefär lika illa om Matrix som gjordes av nästan samma team. (såg att jag betygsatt Matrix med en 3a så jag ger väl samma här då även om jag tycker det är i överkant i båda fallen).
Commandante
2018-03-26
Jag höjer mitt betyg för den här ett snäpp. Originell, vågad, pricksäker, rörande, snygg och underhållande. Den här filmen känns inte som att den åldrats en dag sedan släppet. Med dagens nyfascistiska våg känns den snarare mer aktuell än någonsin.
2018-01-06
Jag bara älskar den här filmen!!!
Magduz
2017-01-29
Otroligt bra och vacker film. Revolutionsromantik!
Hypostas
2016-12-23
Håller fortfarande.

2016-12-11
En riktig sterk firer til denne.
2016-10-28
Fantastisk, välgjord och spännande film med väldigt bra skådespelare och ett bra budskap!

2016-05-18
En fantastisk film, och högst aktuell i en värld där demokratin våldtagits av en oligarkisk maktelit bestående av politiker, massmedia och särintressen.