3.7

Vad hände med Baby Jane?

När Jane var liten var hon en barnstjärna - "Baby Jane". Men hon blev aldrig den stora stjärnan, istället var det storasyster Blanche som blev berömd Hollywoodstjärna. Efter en mystisk bilolycka när systrarna är på väg hem efter en tillställning, blir Blanche påkörd och blir tvungen att sitta i rullstol. Jane blir den som får ta hand om Blanche. Men Jane är fylld av avundsjuka mot sin syster och gör allt för att förpesta hennes liv.

Originaltitel What Ever Happened to Baby Jane?
Regissör Robert Aldrich
Manus Lukas Heller
Genre Drama, Skräck, Thriller, 60-tal
Skådespelare Bette Davis, Joan Crawford, Anna Lee, Julie Allred, Anne Barton, Marjorie Bennett, Bert Freed, Wesley Addy, Victor Buono

Skapad 2019-10-13 av Stygga-Vargen
För många år sen lyssnade jag ofta på låten Bette Davis Eyes med Kim Carnes (jag gillar den fortfarande) men på tiden hade jag bara sett en enda film med Bette Davis på TV och den filmen minns ...   Läs mer »

andybrando
2018-03-19
Briljant rysare om två forna filmstjärnor. Davis excellerar i sin makabra karaktärsteckning och Buono håller samma klass. Suveränt manus.
2017-10-29
Pingstpastorn
2017-08-08
Väldigt imponerande skådespeleri, särskilt från Davis och Crawford. Det här måste vara en av tidernas bästa filmer.
2017-07-26
Ett mästerverk! Väldigt spännande och välspelat! Bette Davis gör ofantligt bra ifrån sig!
RustyFilm
2016-12-08
Filmen är från 1962 men för mig känns det som en 40-tals rulle. Vet inte varför men det svart/vita utförandet bidrar nog till det men det är nått annat också som jag inte kan sätta fingret på. Betty Davis gör i alla fall rollen som psykotiska Baby Jane alldeles strålande. Förutom Betty Davis är det ett bra manus som bär den här filmen. Filmen har rätt så välförtjänt blivit en skräck-thriller klassiker. I en biroll gör Victor Bounos en kul och bra insatts som den brittiske herren Edvin Flagg.
lilebroer
2015-11-01
Ja det är en oerhört fin film, ett fint manus, fint skådespeleri och en fin-fin produktion. Men jag saknar en ordentlig nerv, den finns där, men ligger egentligen bara och pyser i bakgrunden. Jag saknar helt enkelt "it", något som släpar en ofrivilligt framåt mot filmens slut. Som en rysare borde ha. Kanske beror det på att jag inte riktigt var upplagd för filmen där och då, men helt ärligt så tror jag tyvärr att det är filmen som inte riktigt når ända fram. Framförallt så tycker jag att den fallerar i uppbyggandet av filmens mer obehagliga scener, de som är där för att skrämma. Tyvärr så blir jag inte så berörd som jag hade hoppats från denna gamla skräck/rysarklassiker. Vad den däremot gör bra, är att beskriva konsekvenserna av ett alldeles för hårt elitsatsande, till skillnad mot Whiplash som jag såg här i dagarna, en vedervärdig och omoralisk film. Jag hoppas att att man gör en Baby Jane om 40 år, med en mentalt förstörd Andrew, som delar hus med hans nu grovt åldrande och numer handikappade gamle lärare Fletcher. Det hade vart oerhört intressant. LÄS MER OM FILMEN PÅ MIN BLOGG - http://theshinbonepost.blogspot.se/2015/11/what-ever-happened-to-baby-jane-1962-ld.html
Hypostas
2015-10-14
Ruggigt välspelad film, som påminner om Lida.
2015-02-22
Småruggig ska erkännas och det är ju Bette davis förtjänst iaf till 90%. Bär upp sina 130 min utan bekymmer då storyn är genomgående mycket bra och faktiskt, skulle det visa sig rätt oförutsägbar.
2014-11-28
En riktigt. riktigt bra film som verkligen uppfyller sina kriterier. Detta är ett starkt drama men samtidigt härlig skräck och spännande thriller till sista bilden. Kul är det också att se de fantastiska skådespelarna Bette Davis och Joan Crawford(båda har vinnit oscarstatyetter tidigare) som här är fantastiska.
BlommigaBarbro
2014-10-04
Psykologisk thriller med två av de bästa skådespelerskor som någonsin funnits. Bette Davis & Joan Crawford! Se den!