3.5

Vagabond

En kvinna hittas ihjälfrusen på en åker. Genom återblickar och intervjuer träder bilden av en ung kvinna som vägrade lyda några som helst regler fram. Hur långt kan man driva sin olydnad frågar filmen.

Originaltitel Sans toit ni loi
Regissör Agnès Varda
Manus Agnès Varda
Genre Drama, 80-tal, Roadmovie
Skådespelare Sandrine Bonnaire, Setti Ramdane, Francis Balchère, Jean-Louis Perletti, Urbain Causse, Christophe Alcazar, Dominique Durand, Joël Fosse, Patrick Schmit, Daniel Bos, Katy Champaud, Raymond Roulle, Marthe Jarnias, Yolande Moreau, Macha Méril

KyLLo
2021-10-07
Första långfilmen på länge jag ser som är sammanhängande, tänkvärd och skapligt intressant. Som en roadmovie, men inte bara på vägarna, där man får följa en kringflackande ung kvinna i vardagen. Hon är en rebell som tröttnat på det vanliga, att anpassa sig till en roll i samhället och andras välmenande råd. Mest driver hon omkring och lever för dagen. Hon försöker hitta lift, någonstans att övernatta, något att äta och cigaretter. Att folk förväntar sig något i utbyte ger hon fanken i. Jag gillar att hon gör vad som faller in och inte låter sig utnyttjas i första taget. Samtidigt är hon så egoistisk, otacksam, oartig och nedgången, som någon som man skulle kunna hitta på Plattan i Stockholm. Tycker mer synd om henne än jag sympatiserar med henne. Hon möter väldigt olika människor från dag till dag och som tittare får man veta lite mer om människorna än det huvudpersonen ser. Det är överraskande hur folk ser på henne och vad de gör för henne. Jag tyckte för övrigt att en man var så lik John Lennon med skägg att jag var tvungen att göra en bildsökning. Det är ingen händelserik film, men ändå intressant med omväxlande miljöer och människor som väcker tankar och känslor. Jag tror att filmen hade blivit ännu bättre om huvudpersonen varit mer sympatisk och det hade funnits mer inre utveckling eller ett mål. Måttlig till stark trea.
saggesaliv
2016-09-02
Detta var verkligen en stark filmupplevelse. Längs dystra kalla landsvägar ser vi den unga smutsiga Mona vandra runt i jakt på mat, pengar, värme och cigaretter. Hon hittar liftar, hon reser från ställe till ställe, aldrig för att fastna eller hamna i systemet. Hon blir smutsigare och smutsigare, mer nedgången och med mindre hopp. En fantastisk skildring av livet på vägen som inte är romantiserande på något sätt, men jag som har ett slags romantiskt förhållande till misär finner den ändå otroligt romantiserande och jag avundas unga Monas frihet från samhället och systemet. Greppet att berätta filmen med lite huller om buller kastade intervjuer varvat med Monas sista tid i livet är fantastiskt. Vi bjuds på ett underbart och intressant persongalleri fyllt med grymt bra skådespeleri och karaktärer. Ett helt fenomenalt foto som absolut bländar med sin utstrålning redan från första rutan. En slags disig och smutsig ton löper filmen genom och passar det socialrealistiska greppet perfekt. Detta var min första Varda och den levde upp till alla förväntningar jag hade och lite till. Jag är supertaggad på att se fler filmer av denna otroligt skickliga filmskapare, är de ens i närheten så bra som Vagabond är de bra nog! Jag har lite svårt med betyget. Jag vill sätta en nia direkt för jag blev otroligt tagen utav filmen redan från start. Jag sätter dock min starkaste åtta så länge och ser om den höjs senare. Betyg: 84/100
Roswall
2015-10-13
Gillar samtalet som blir kring Monas liv genom de andra karaktärernas betraktelser. Kanske är jag trött, men jag tror att de hade mått bra av att klippas ner något.
Darn
2015-05-11
Grådaskig och kall människoskildring som visserligen inte bar särskilt många stilistiska uttryck jag förmodade. Till det goda fann jag istället den realistiska tonen blandat med de naturliga intervjuscenerna, som drev fram en meta-känsla, som filmens skönare intryck. Karaktärerna var långt ifrån sympatiska, men även det gjordes på ett naturligt sätt.
AndreaFurberg
2014-04-02
Väldigt bra, allt förutom att hon ska dö. Tänker på det där som getbonden säger "it's not wandering, it's withering"
Ful_fisk
2014-04-02
Grym film av Agnes Varda om en ung, kvinnlig luffare som vägrar binda sig i samhället utan bara åker runt i Frankrike, träffar personer och försöker överleva utan att fastna i någon rutin. Gjord med en väldigt dokumentär stil. Storyn är filosofisk och tänkvärd och tankarna förs givetvis till Into the wild, fast denna har en betydligt mer socialrealistisk ton. Mörk och grym film, i positiv bemärkelse.
#54
2013-10-04
Scenen med den gamla kvinnan är fantastisk!
goeran
2013-06-02
Agnès Vardas Vagabond från 1985 är en välgjord film om en självdestruktiv kvinnlig luffares väg mot undergången med en utmärkt Sandrine Bonnaire i huvudrollen. En intressant fråga är naturligtvis Vardas syfte med att göra denna film (där protagonisten filmen igenom uppträder som en fullblodsidiot); hur ser hon på detta sökande efter ”total frihet”? Är det något hon vill idealisera eller ursäkta?
Slowdive2
2013-05-20
Första filmen jag ser av Varda. Jag har försökt skriva en recension, men konstaterar att presentationen som Filmtipset gjort känns optimal. En tung film - på flera plan.
Masjävel
2009-07-28
tråkig och väldigt oengagerande roadmovie