Vagabonden

Chaplin förälskar sig i en zigenarflicka.

Originaltitel The Vagabond
Regissör Charles Chaplin
Manus Charles Chaplin, Vincent Bryan
Genre Kortfilm, Komedi, Stumfilm, 10-tal
Skådespelare Charles Chaplin, Eric Campbell, Edna Purviance, Lloyd Bacon

Andravåningen
2016-10-15
Tänk vad många Hollywoodfilmer man sett med det här upplägget: en yngling på kant med samhället som beter sig lagom omoraliskt, och som sedan bevisar sin goda moral när han träffar den sköna damen, och så när de verkar få ihop det kommer vändningen som driver isär dem, innan det hela kan avslutas lyckligt. Men Chaplin och Purviance kan göra en höna av en fjäder och det blir en svag trea i betyg från mig.
Werim
2014-03-31
Helt okej, godkänd!
NtoNW
2012-04-22
Jag gillar den här filmen mycket tack vare att Chaplins utveckling syns tydligt här - mer handling, mer melankoli (nästan tragiskt emellanåt) och mindre slapstick (fast det finns ju en del här också). Samtidigt tycker jag att Edna Purviance gör en mycket bra insats här.
TheJack
2012-02-23
Såg versionen som gick på SVT alldeles nyss, och jag blev allt mäkta förvånad när filmen var fullproppad av alla de där snuttarna som man är van att höra när Edward von Past spelar på Cinemateket. Men sedan så visade det sig ju att det var just von Past som stod för musiken och det förklarade ju ett och annat. Filmen i sig var dock inget märkvärdigt, men någon enstaka scen var väl lite skojig. Den skitonda zigenaren var ett ruttet inslag.
Astrojacob
2010-10-22
Det blir alltmer drama o allvar. Här anar man Chaplins tragedier o romantik börjar ta form. Bra Trea.
the-godfather
2009-08-30
tycker att chaplin kan bättre men den här är i alla fall godkänd på grund av att det är några roliga scener i den så mitt betyg blir en trea.
AirikrStrife
2008-11-07
tidlös
jssfrk
2008-05-13
Outsägligt tråkigt.
kennert
2008-01-06
För att vara från 1916:Acceptabel.
jimmyringo
2008-01-03
Tjaa. Chaplins långfilmer är betydligt bättre, än denna ganska tråkiga kortfilm.