2.8

Vägen till Santa Fé

Jeb Stuart och George Custer påbörjar sina militära karriärer. Kampen om "det blodiga Kansas" pågår, och de får i uppdrag att fånga och hänga John Brown.

Originaltitel Santa Fe Trail
Regissör Michael Curtiz
Manus Robert Buckner
Genre 40-tal, Drama, Biografi, Action, Äventyr, Romantik, Western
Skådespelare Errol Flynn, Alan Hale, Raymond Massey, Olivia de Havilland, Ronald Reagan, Ward Bond, Van Heflin, William Lundigan, Guinn 'Big Boy' Williams, Moroni Olsen

Memmem
2016-06-19
Stereotyp västernfilm! Filmen utspelar sig på 1850-talet i Nordamerika strax innan inbördeskriget bryter ut. Den börjar i West Point, där tre kadetter utbildas till officerer i kavalleriet. Efter ett slagsmål blir två av dem, Stuart och Custer, sända till territoriet Kansas för att bekämpa rebellen och abolitionisten John Brown. Den tredje kadetten, Rader, blir avskedad och byter sida genom att ansluta sig till John Brown. Denna film är en blandning av militär- och västernfilm. Tyvärr kommer den inte riktigt upp till den vanliga nivån för västernfilmer. Det finns inga bra personteckningar utan en stor del av filmen består av klichéer. Skådespelarinsatserna är blandade, men huvudrollerna Errol Flynn och Ronald Reagan spelar ganska bra liksom Olivia de Havilland. Fotografering, ljud och musik är den vanliga för västernfilmer. Betyg: 2½
sven_usling
2016-06-19
Intressant och småskojig film, om man bortser från historien. Van Heflin, Errol Flynn och Raymond Massey är underbara.
Astrojacob
2013-08-01
Intressant ur historiskt perspektiv om tiden före inbördeskriget men seg o lätt fånig story som försöker göra en "Gone with the wind" men det blir mest pangpang o massa bonnhumor. Lite weird att "hjältarna" var motståndare till slavupproret? Knapp Trea trots evigt leende Flynn. Dessutom en blivande president haha...
goeran
2010-04-30
Bra underhållning men storyn är ju hopplöst felaktig rent historiskt. Bäst bland skådespelarna är Erol Flynn som Jeb Stuart och Raymond Massey som John Brown.
yrkeschaufföre
2010-04-28
Jag hade inte så höga förhoppningar utan såg den mest för Ronald Reagan men den var ganska spännande i slutet så en stark tvåa från mig.
kennert
2010-04-18
En OK-film,inte mer.
MaraJade
2009-12-01
En mycket bra film. Jag är inte tillräcklig insatt i inbördeskriget i Amerika så jag kunde njuta av filmens handling utan att bekymra mig så mycket om vad som var sant och falskt.
Bomkia
2006-12-10
Sisådär. Roligt att se en ung Ronald Reagan i en bra roll. Flynn funkar också bra. Annars är det väl som vanligt enligt filmskapande 1.0 - inga överraskningar. 3a.
BobbyPeru
2004-11-13
Kan ha sett denna, men inte riktigt hela (sätter bara betyg på klassiker numera, och dessutom måste jag ha sett hundra procent). Minns inte Reagans unga ansikte tyvärr). men är säkert en standardtrea så jag har inte missat nåt stort hoppas ja ;)
Jay-lo
2004-07-08
Kul att se Reagan även Errol Flynn...helt OK...