3.4

Vägvälten och fiolen

En ung man hjälper en liten pojke som blir retad för sitt violinspelande, och de blir snart vänner.

Originaltitel Katok i skripka
Alternativ titel The Steamroller and the Violin
Regissör Andrej Tarkovskij
Manus Andrej Tarkovskij, Andrej Konchalovskij
Genre Drama, Kortfilm, 60-tal
Skådespelare Vladimir Zamanskij, Igor Fomtjenko, Marina Adzhubei

goeran
2020-03-25
Andrej Tarkovskijs examensarbete Vägvälten och fiolen (Katok i skripka) från 1960 ger en vacker och charmerande ögonblicksbild från livet i Moskva för sextio år sedan. Igor Fomtjenko är lysande som den unge pojken Sasha. Betyg 3.

2012-12-18
Om de bara inte hade gått och sett en så dålig film i slutet...
gurra-91
2012-07-07
Ja det var en fin liten film, dock inget i jämförelse med hans långfilmer. Men för att vara en så tidig produktion så vill jag erkänna att det var en bra och mysig berättelse om vänskap.
kakbakarn
2011-09-04
En fin film. Oväntat sentimental för att vara en Tarkovskij, men det är inget negativt, bara ett påpekande. Naturligtvis är den riktigt snygg också. Stark trea.

2010-12-15
riktigt fin liten film, inte givande men det gör inte så mycket när man blir alldeles upprymd av all skönhet som spelas upp.
Scrite
2010-05-25
Det var de snabbaste 45 minutrarna på länge. Jag satt och kände "Va är det redan slut?" när "The End" dök upp jag trodde att kanske hälften hade gått. När en film håller mig så fångad att jag blir förvånad när den slutar så ökar det definitivt betyget. Det blir en svag fyra. Nu är det dessutom dags att gå över till Tarkovskijs långfilmer.
Ima_Tree
2009-12-08
Micke & Molle+Night On Earth (i dagsljus)+De 500 Slagen (i färg).
Vapahtaja
2007-10-20
Tämligen svag fyra. Tidvis ett väldigt gott hantverk.
Gustavo99
2007-08-21
Vilka färger! Vilka miljöer!
Peter_17
2007-08-08
Väldigt intressant kortfilm! Fotot med all dess teknik imponerar starkt. Stark fyra!