3.4

Vägvisaren

Vägvisaren är en äventyrsfilm som utspelar sig bland samerna i Finnmarken i Nordnorge någon gång på 1000-talet. Den 16-årige ynglingen Aigin blir en dag vittne till hur en grupp män brutalt dödar hans föräldrar och lillasyster. Männen är så kallade Tjuder, ett kringvandrande rövarfolk som plundrar och dödar allt som kommer i deras väg och Aigin bestämmer sig för att hämnas.

Originaltitel Ofelas
Alternativ titel Veiviseren, Pathfinder
Regissör Nils Gaup
Manus Nils Gaup
Genre Drama, Action, Äventyr, 80-tal
Skådespelare Mikkel Gaup, Svein Scharffenberg, Helgi Skúlason, Nils-Aslak Valkeapää, Nils Utsi, Sara Marit Gaup

philipmarlowe
2019-05-19
Väldigt spännande utan tjafs.

2017-02-23
Fantastisk fin musikk.

2017-02-23
Underbar film om enn ikke perfekt. Tema er meget interessant. Meget bra skuespillere.
ledsenpirat
2014-01-25
Jättebra. Nästan lite för kort och avhugget avslut, man hade ju velat se lite giftaslycka på slutet också. Att den skulle ha ett långsamt tempo håller jag absolut inte med om. Ondingarnas onding som Tjudledaren är legendarisk. Jag gillar att filmen egentligen bara har en enda komisk scen. Har åldrats väl förutom musiken.
debe
2012-04-20
Sebar film om man kör i 1,5 gånger hastigheten.
Krantzylvania
2010-10-06
jävligt bra film, som en spaghettiwestern fast i snö :)
kosmoskatten
2010-05-03
Panflöjt-syntarna från 80-talet klingar inte vackert, men annars skön känsla och härligt onda skurkar.
benchrest_girl
2010-02-08
: En stark film som jag gillar otroligt mycke, den jag har på VHS är utnött, efterlyser den på dvd
regnbågsbarn
2009-11-15
Bra, och underhållande!
Wridmuld
2008-02-01
Vad kul det var att se sagan-om-ringen estetik från 1987.