4.1

Vägvisaren

År 1902 träffar en rysk forskningsresande under sin färd genom Ussuri-området i Fjärran Östern en man vid namn Derzu Uzala, som blir hans vägvisare och vän. Derzu hjälper honom i kritiska situationer och räddar t.o.m. livet på honom men lär honom framför allt att förstå naturen och dess lagar och att visa kärlek mot allt levande.

Originaltitel Dersu Uzala
Regissör Akira Kurosawa
Manus Akira Kurosawa, Jurij Nagibin
Genre Drama, Äventyr, 70-tal
Skådespelare Jurij Solomin, Maksim Munzuk, Vladimir Kremena, Aleksandr Pjatkov, Suimenkul Tjokmorov, Svetlana Daniltjenko, Dmitrij Korsjikov

Skapad 2019-11-09 av niebaotan
Akira Kurosawa är för mig en av de viktigaste regissörerna någonsin. Utan verk som \"De Sju Samurajerna\" och \"Yojimbo\" hade jag förmodligen aldrig börjat intressera mig för Japansk film i de...   Läs mer »

StureStenhög
2020-11-15
En ganska basic film på de flesta plan kan jag tycka, men den har ändå något behagligt över sig. Dersu Uzala är ändå en ganska härlig figur, hans visdomar och naturvurmade skulle lätt kunna bli irriterande, men det känns äkta, och han får ju verkligen visa upp att han inte bara är ett gäng tomma floskler också. Den här killen vet vad han snackar om. Det är en fin vänskap som uppstår mellan de två huvudpersonerna dessutom, egentligen vet jag inte om de faktiskt lägger så mycket krut på att bygga upp den, men den känns genuin ändå. Lite tradigt kan det väl fortfarande bli i vissa partier, men det ligger något tilltalande i utforskandet av vildmarken som bär den här filmen hela vägen
92axha10
2018-12-18
Underbara scenerier och vyer är den här filmens verkliga styrka. Sen att filmen bygger på verkliga händelser och berättar sin historia föredömlig gör den här filmen till ett mästerverk.
Jämte
2015-04-15
Greppar inte riktigt tag i mig. Minuspoäng också för att Dersu Uzala pratar som Yoda. Sänker från en trea till en tvåa. Kurosawa kan bättre än såhär.
Tabu
2014-07-29
Känns inte direkt som en Kurosawafilm men är förmodligen hans viktigaste verk...
Berit_L
2014-06-10
Jag såg filmen för åratal sedan i Filmhusets tidigare lokaler. Det väckte viss munterhet i salongen när det visade sig att den var textad på norska. Det hindrade inte att den var fullkomligt fängslande. Slutet gav dock ett brutalt modernt intryck i kontrast till större delen av filmen, som kändes tidlös.
Heima
2014-03-18
För övrigt anser jag att Dersu Uzala är en av de filmerna som verkligen borde få en HD-restaurering!
Heima
2014-03-18
Det här är en film som jag gärna vill gilla mer än vad jag gör. Men det långsamma tempot och att för få saker händer för att hålla filmen intressant kan jag inte säga att den går hem hos mig riktigt. Fotot är vackert och handlingen och karaktärerna är (för det mesta) riktigt intressanta. Dersu Uzala är en stabil film av Kurosawa. Den är bra, men hör inte till hans bästa.
saggesaliv
2014-03-11
Dersu Uzala är en otroligt vacker film som tar oss på en kraftig resa genom alla olika klimat och alla jordens naturkrafter. Det kämpas mot vatten i alla dess olika former, vilda djur och även någon konstig våldtäkts-liga som härjar i skogen. Det fotografiska bildspråket ä så talande att jag blir rörd flera gånger just av total tystnad. Men vet ni vad? Varför tar vi inte och citerar Hitchcock, jo det gör vi - “If it's a good movie, the sound could go off and the audience would still have a perfectly clear idea of what was going on”. För det är precis det denna filmen är - en bra film. Jag hade gärna sett denna utan ljud, den skulle tilltalat mig ändå. Fotot är den där lilla detaljen som gör filmen ja i princip helt fulländad, även om jag hade ganska taffig kvalitet på min video så kunde jag ändå uppskatta fotot något väldigt. Det var otroligt vackert. 10/10
CarloMarx
2013-12-17
Hade hoppats på mer, än av de vekare Kurosawa jag sett. Väldigt stel rent allmänt. Vänskapen mellan Dersu och kaptenen känns barnslig och många av scenerna är alldeles för övertydliga för min smak. Men för att vara en mysig "må bra"-film så håller den alla dagar i veckan.
Petterror
2013-06-26
En av dom finaste filmerna jag sett!