3.3

Våld i mörker

Dr Robert Richardson arbetar i en liten fiskestad och blir intresserad av en ung dövstum kvinna vid namn Belinda. Han lär henne teckenspråk och läppläsning. Hon blir snart förälskad i doktorn. En natt när Belinda är ensam blir hon våldtagen och när hon tas till doktorn för undersökning upptäcks det att hon är gravid. Det bestäms att Belinda inte kan ta hand om barnet i sin situation och det lämnas över till mannen som våldtog henne. När de ska hämta barnet skjuter Belinda sin våldtäktsman och sätts under arrest.

Originaltitel Johnny Belinda
Regissör Jean Negulesco
Manus Elmer Harris, Allen Vincent, Irma von Cube
Genre 40-tal, Drama
Skådespelare Jane Wyman, Lew Ayres, Charles Bickford, Agnes Moorehead, Stephen McNally, Jan Sterling, Rosalind Ivan, Dan Seymour, Mabel Paige, Ida Moore, Alan Napier, Monte Blue, Jonathan Hale, Ian Wolfe

2015-11-14
En stark ensemble med Jane Wyman i spetsen som gör en fantastisk insats i sin lågmälda tolkning av dövstumma Belinda. Lew Ayres gör vant den empatiske läkaren Richard Robertson och både Charles Bickford och Agnes Moorehead är hårdföra och väderbitna men ändå godhjärtade som far och faster till Belinda. Spelplatsen i det blåsiga fiskeläget i Nova Scotia, Kanada gör sitt för stämningen och känslan av utsatthet och isolation. Underskattad film som jag gärna ser om!
2015-01-06
Jane Wyman är väldigt bra och dessutom spelar hon en roll som fullständigt skriker Oscarvinnare, något som också tilldelades henne. Hon lyckas porträttera en oskuldsfullhet och man vill inget annat än at hand om henne. Hur hon genom filmen utvecklar en inre styrka är engagerande. Filmen lyckas beröra mig tillräckligt för att dras in i historien och få känslor för karaktärerna. Samspelet mellan Jane Wyman och Lew Ayres är lyckad. Detta är också ett drama innehållandes några actionfyllda scener.
Astrojacob
2013-02-22
12 betyg? Med sina 11 välförtjänta Oscarsnomineringar var detta en upplevelse man sällan får idag. Alla fyra rollerna nominerades men bara Jane Wyman vann för kanske sin karriärs bästa prestation, blivande "Angela Channing" i "Falcon Crest" 30 år senare. Fotot otroligt vackert o Max Steiners musik kunde likaväl vunnit, men Wyman vann i alla fall sin Oscar. Ömsint, tragiskt, vackert - allt som en stor klassisk film kan ge fick jag. Min Femma odiskutabel.
Lyndon
2009-09-10
En fin berättelsen om än understundom lättviktig. Det är de lysande skådespelarprestationerna från Jane Wyman och Charles Bickford som är filmens främsta behållning.