3.2

Våldets tecken

Tidig italiensk giallo där Franco Nero spelar en alkoholiserad journalist som utreder en rad bisarra mord. Han blir själv misstänkt och måste rentvå sig själv samtidigt som han måste försöka få tag på seriemördaren.

Originaltitel Giornata nera per l'ariete
Alternativ titel The Fifth Cord, Evil Fingers
Regissör Luigi Bazzoni
Manus Luigi Bazzoni, David McDonald Devine, Mario Fanelli, Mario di Nardo
Genre Skräck, Mysterium, Thriller, 70-tal
Skådespelare Franco Nero, Silvia Monti, Wolfgang Preiss, Ira von Fürstenberg, Edmund Purdom, Rossella Falk, Renato Romano, Guido Alberti, Luciano Bartoli, Agostina Belli, Maurizio Bonuglia, Pamela Tiffin, Corrado Gaipa, Andrea Scotti, Luigi Antonio Guerra

henrikj
2021-08-05
Svårt att hänga med i svängarna här. Intressant till en början men luften pyser ut lite.
haajen
2018-12-04
En spännande men framförallt visuellt enastående giallo, det sistnämnda gör att en har överseende med vissa longörer.
FabianBom
2017-10-10
Detta var den första giallo rulle jag såg för 17 år sedan, och är den bästa jag sett....
niebaotan
2015-12-28
Nagot overskattad men fortfarande helt ok giallo. Franco Nero, det visuella och Morricones score hor till filmens hojdpunkter. Spanningsmassigt ganska varierande, ibland ratt seg och ibland oerhort stamningsfullt.
idd
2015-09-13
Småputtrig giallo som, precis som Bazzonis andra rullar, är väldigt välgjord men rätt menlös..
ulke666
2012-02-11
Visuellt sett är det fantastiskt - en riktigt stilig film! Handligen är okej och tappar aldrig fokus. Över medel i genren.
CultOfZenith
2012-01-24
Visuellt raffinerad, höga produktionsvärden för att vara en giallo. Desto plattare intrig - banal men ändå svår att följa. Handskens fem fingrar låter ju som ett klockrent koncept för genren, synd då att det inte fyller någon som helst funktion. Riktigt fartfylld upplösning.
Vitus
2011-07-01
Franco nero är bäst, hårdast och stiligast.
Sibiria
2010-12-15
Känns mer som en ordinär thriller än en Giallo. Huvudpersonen är amerikaniserat härjad i sin beiga trenchcoat och de eleganta kvinnorna lyser med sin frånvaro. Att Andrea slår till sin älskarinna och kallar henne hora utan att det sedan är något konstigt alls med det höjer inte direkt betyget.
Moj
2007-09-27
Riktigt trevlig gränslandsgiallo. Morden är inte så explicita eller utstuderade som vi vanligtvis serveras dem och det "saknas" nakna kroppar i någon större utsträckning. Fotot däremot är faktiskt ovanligt bra med riktigt snygga bildkompositioner och juste ljussättning. Manus är ganska trivialt, men definitivt inte ett av de svagare i genren. På det hela taget en riktigt trevlig bekantskap.