3.6

Valerie and Her Week of Wonders

Valeries vecka börjar underligt med ett besök av en ung man som kan förvandlas till en fågel. Resten av veckan fortsätter i samma anda.

Originaltitel Valerie a týden divu
Regissör Jaromil Jires
Manus Jaromil Jires, Ester Krumbachová
Genre Fantasy, Skräck, Drama, 70-tal
Skådespelare Josef Abrhám, Jaroslava Schallerová, Jan Klusák, Helena Anýzová, Petr Kopriva, Jirí Prýmek, Libuse Komancová, Karel Engel, Alena Stojáková, Otto Hradecký, Martin Wielgus, Jirina Machalická

2019-02-03
Det är sällan sån här typ av artsy film tilltalar mig och även om den bitvis är väldigt speciell och lyckas få mig att känna saker så passerar det snabbt och på det stora hela är jag väldigt oengagerad och filmen känns lite lång trots sin korta spellängd. Sen tycker jag det känns lite problematiskt med en sexualiserad och bitvis naken 13-årig flicka i film av en vuxen man. Överlag så tycker jag det här med europeiska artsy män som utforskar flickors sexuella uppvaknande känns obehagligt överrepresenterat bland kritikerhyllade filmer...
Ful_fisk
2016-09-29
Snygg och intressant experimentell film. Speciell och sevärd på sitt sätt, men det ska erkännas att intresset flackade bort efterhand, och med tanke på hur kort filmen är så känns det inte särskilt bra. Sådär, alltså.
Raimo_1985
2015-03-22
Drömsk, märklig, inspirerande, mycket bra.
Astrojacob
2015-01-30
Visuellt experiment som kallas skräckfilm? OK, några "skrämmande" scener men allt kretsar kring en neurotisk tonårstjejs syn på sin mens o sex i allmänhet. Poetiskt vackert men ingen horror. Trea får räcka.
Pembleton
2014-10-08
Arty sexualisering av 13-årig tjej. Nej tack. Fin musik dock.
Punkliv
2014-07-21
Rekommenderad fyra. Jag vill gilla den här men den funkar inte för mig.
BrutusBeefcake
2014-07-19
Blandar från att ibland var ruskigt välgjord till att göra oförlåterliga misstag i filmskapande (främst det okonsekventa användandet av ljudeffekter så som när dörrar stängs etc.). Ljudet från skådespelarna känns dessutom träigt pålagt i vissa scener. Från att i början bara vara massa löjligt trams utan någon som helst substans kan man börja ana en röd tråd i mitten av filmen fram tills dess slut trots att det då också givetvis är massa galenskaper, dock bättre galenskaper. Men i slutändan kan jag inte säga att detta var en bra film. (4+/15)
Jonatanh
2014-01-31
Sjuukt tråkig men vacker film som tog mig fem försök innan jag tog mig igenom. Har aldrig däckat så många gånger till en film. Älskar surrealism men det här känns oerhört innehållslöst och enformigt.
auragolf
2013-11-30
En visuellt väldigt vacker film. Fin och stämningsfull musik som verkligen är en del av filmen. Knappast en film som öppnar sig första gången man ser den, men frågan är egentligen om den ens ska eller kommer att göra det. Drömmar är drömmar och detta är en filmisk och konstnärlig tolkning av hur det kan vara när bardomen börjar övergå i vuxenhet. Alltså: tänk ej utan se filmen och njut!
2013-09-03
Emellanåt vådligt vacker och bra så bisarr. Ju mindre jag brydde mig om vad som egentligen hände, ju mindre jag försökte tyda det symboliska, desto lättare var det att stå ut med att den, det visuella undantaget, är tämligen ointressant. (8+/15)