2.2

Valhalla Rising

I åratal har den skräckinjagande vikingen Enöga, en stum krigare som spridit fruktan vida omkring för sina övernaturliga krafter, hållits fången av hövdingen Barde. Med hjälp av Are, en modig slavpojke, lyckas Enöga dräpa sin fångvaktare och fly. De två tar sin tillflykt till ett vikingaskepp på väg mot Jerusalem med Guds egna soldater. Tillsammans med Are påbörjar han en resa in i mörkrets hjärta.

Originaltitel Valhalla Rising
Regissör Nicolas Winding Refn
Manus Roy Jacobsen, Nicolas Winding Refn
Genre Drama, Äventyr, Fantasy, 2000-tal
Skådespelare Mads Mikkelsen, Alexander Morton, Stewart Porter, Maarten Stevenson, Matthew Zajac, Gordon Brown, Gary McCormack, Andrew Flanagan, James Ramsey, Gary Lewis, Jamie Sives, Ewan Stewart, Rony Bridges, Robert Harrison, Andy Nicolson, Douglas Russell
Betygsantal 2044

2018-04-03
Sjukt snygg och varit mer traditionell hade den kunnat vara otroligt bra, men antagligen inte lika intressant för Refn. Jag tycker den börjar okej ändå men vartåt det lider tycker jag det blir allt tråkigare och mer ointressant. Tematiken känns ointressant och jag tar inte till mig något alls. Tvåan är oerhört svag men stämningen funkar ibland och den är så snygg och effektiv med ljudsättning osv. Men den svagaste av svaga tvåor.
JD
2017-12-15
En film så gott som helt utan psykologi. Den tänker om sig själv att den istället är mytologi. Ekvationen är lera plus sammanbitna miner och stirrande blickar plus ultravåld plus ödesmättade repliker som komna från ingenstans plus frivilligt människooffer minus minsta tendens till humor eller distans är lika med mytologi. Det känns dock inte riktigt som att ekvationen går ihop. Fina naturbilder dock. Och Mads har ett vackert (om än vanställt) ansikte.
Halofreak92swe
2017-04-27
Sämsta jag sett på väldigt länge.
franq
2016-04-22
Anledningen till att jag nosade reda på den här filmen var att den skulle handla om en landstigning i ett visst främmande land. Tvärtom många av de andra kommentarerna så blev jag positivt överaskad. Jag hade förväntat mig något conan-dravel med en massa muppiga vikingar som sprang runt och sprutade testosteron. Istället får jag ett/några enkla men brutalt rakt berättade livsöden som flirtar stenhårt med vikingatidens mythos samt plockade upp några av de mer intressanta aspekter med brytningstiden mellan asatro och kristendom. Jag gillar det grovhuggna bildspråket. Hade den inte haft en total avsaknad av kvinnor så hade jag eventuellt givit den en fyra.
Godamodern
2015-08-16
En av de sämsta filmer jag sett.
janne
2015-04-19
En film som jag sett fram emot att se, men mina förväntningar var nog alldeles för höga. Filmen kändes ganska seg och lite rörig, så jag måste erkänna att jag stängde av och gick och lade mig efter en stund.
Ima_Tree
2015-04-19
Orkade inte se klart. Kändes som att Refn (bra namn) försökte sig på någon han inte riktigt kunde bemästra. Svår Tarkovskijwannabeism med lite Herzoggalenskap.
kokopelli
2015-03-17
Tystnad kan vara en oerhört stark effekt i en film, om det används med lite måtta. Vissa scener blev mest långa och lite trista. Men filmen var ändå värd att se för att den stundtals är vacker och annorlunda gjord.
TasnuArakun
2015-03-01
Jag hade uppskattat filmens sävliga tempo mer om man hade varit bättre på att utnyttja miljöernas naturliga skönhet. Istället bjöds jag på skakig kamera, plågsamt skarpa kontraster och halvtaskiga digitala effekter. Efter att i 90 minuter ha sett smutsiga män stå i motljus och plira lurigt mot fjärran så undrar jag stilla vad tusan det är jag just tittade på. Men jag kommer snabbt till slutsatsen att filmen är så tunn och substanslös att det inte finns något att analysera.
federico033
2015-02-15
Iegentligen en pretentiös och seg film, men samtidigt snygg och rå som attan, Mikkelsens levererar som Enöga och hade hela filmen varit som första halvan och slutat med Mikkelsen som står över en hög med lik och utkrävt sin hämn så hade betyget varit ännu högre