2.3

Valiant och de fjäderlätta hjältarna

Valiant är en historia om den lilla duvan som inte passar in och som är för liten för att få delta som soldat i andra världskriget. Men under ett flyganfall i London visar Valiant prov på sitt stora mod när han räddar en annan duva. Det visar sig snart att Valiant räddat livet på sonen till en av höjdarna inom flygvapnet. Valiant blir antagen till det Kungliga Brittiska flygvapnet (för duvor) och skickas ut på riskfyllda uppdrag över Engelska kanalen, för att bistå den franska underrättelsetjänsten (gestaltade av små möss i baskrar).

Originaltitel Valiant
Regissör Gary Chapman
Manus Jordan Katz, George Melrod, George Webster (III)
Genre Komedi, Animerad, Familjefilm, Äventyr, Krig, 2000-tal
Skådespelare Ricky Gervais (röst), Tim Curry (röst), John Cleese (röst), John Hurt (röst), Jim Broadbent (röst), Hugh Laurie (röst), Ewan McGregor (röst), Rik Mayall (röst)

2021-05-09
Nej, så rolig var inte den här filmen...
Jamesa
2016-12-07
Helt ok barnfilm. Skön gestaltning av tyskarna, falkarna.
picklessmulan
2015-02-14
En helt okej film ur animeringssynpunkt och produktion. Bra röstskådisar. Tyvärr är manuset uselt och filmen blir aldrig bra eller spännande tyvärr.
Lotso
2014-07-03
I sin helhet en okej film det är en andra världskriget film för barn och med största sannolikhet lär den underhålla barnen den är heller inte så lång med en speltid på 75min så lär det underhålla barnen. Som vuxen är den inget speciellt men den lär underhålla dig själv också inget märkvärdigt i det stora hela.
GrandMaster_E
2013-12-17
Inte den bästa animerade rullen man sett men röstskådisarna var top notch. Synd att de arbetar med ett så besrövligt manus.
FelixLindgren
2013-01-05
äckliga fåglar som kräks och pruttar i en timme. Idéer att tänka på till nästa gång: manus, regi, animering och klippning
Albion
2012-07-13
Inte alls så tokig. Kul tema och allmänt trivsam men är lite tunn ändå. En stark 3;a får det bli.
Mynameiscarl
2010-12-30
Trots helt osannolikt mycket Hitlerreferenser, och en hel del makaber dialog, (som absolut inte passar sig för barn) är den ändå ganska okej - men långt ifrån bra.
Avtryck
2010-11-22
Dåligt tecknad, noll humor, en alldeles för hoppig och ospännande historia. En rakt igenom dålig film.
Halofreak92swe
2010-11-02
Rätt så underhållande :) "Jawohl mein generahl" xP Bästa scenen är när nazist-falken nynnar på Wagner hahaha xD