2.5

Välkommen till familjen

Att spendera julhelgen med släkten och hålla sams är sällan enkelt. Detta år är det nästintill omöjligt. Everett har tagit med med sig sin flickvän Meredith hem till familjen över julhelgen med planer på att fria till henne. Meredith är dock en inbiten karriärskvinna och smälter ungefär lika bra in i den bohemiska familjen Stone som en elefant i ett porslinshus och alla hennes försök att göra ett gott intryck slutar i smärre katastrofer.

Originaltitel The Family Stone
Regissör Thomas Bezucha
Manus Thomas Bezucha
Genre Drama, Komedi, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Dermot Mulroney, Diane Keaton, Claire Danes, Luke Wilson, Craig T Nelson, Sarah Jessica Parker, Rachel McAdams, Paul Schneider (II), Brian White, Tyrone Giordano, Elizabeth Reaser, Savannah Stehlin

capitol
2018-12-24
Det här är en film som hade blivit mycket bättre om det hade varit en zombie-film crossover.
RunRiot
2018-12-20
Den har några mysiga moments och den känns rätt progressiv för att vara så gammal, men tyvärr är den alldeles för rörig och karaktärerna gör så inihelvete konstiga grejer så jag har svårt att sympatisera med dem. Synd på fina skådespelarprestationer i övrigt.
vonadel
2018-11-24
En jul-film beställdes. Jag försökte först med klassikern Scrooged, men det föll inte så väl ut. Ändrade därför till denna som ju också har en del år på nacken. Vi hade nog sett den båda, men det var så länge sedan att vi inte kom ihåg speciellt mycket. Tycker ändå den var lite bättre än vad jag räknat med. Hade lite olika vinklar, inte bara tjo och tjim. 6/10
supermancover
2018-03-15
Denna trean är ju inte stark på något sätt, men jag tyckte ändå att det fanns delar i den som kändes små-unika och viktiga.
LadyFlanders
2017-12-25
Amerikansk uppfostringsfilm som undervisar i hur man ska du se ut, tänka och agera för att vara en fin och god människa med fina och goda relationer. Bärk.
HerrNenne
2017-07-06
Luke Wilson är väldigt sebar. Resten mest lite irriterande.
mammene
2017-01-02
Relationer i juletid kan bli komplicerat. Här överdrivs det rejält med pinsamheter och konflikter, familjesammanhållningen är ett pansar som inte är det lättaste att slå hål på, när dessutom den som knackar på är osedvanligt klumpig kan man vänta sig vad som helst. Vissa stunder var det intressant, men vissa också pinsamt och smörigt, en vettig människa fanns det, möjligen två. Ja ja rätt trevlig i alla fall att se i juletid.
2016-10-27
Seg och tråkig.
StureStenhög
2016-09-02
Här var jag till en början negativ, blev sen lite mer positiv efterhand, men sen lite mer negativ igen framåt slutet. Det här är i princip en film där osympatiska personer beter sig osympatiskt från början till slut, och den enda som går att gilla är Luke Wilsons karaktär (jag börjar för övrigt känna att jag glider över mot Luke efter att alltid ha varit en Owen-kille tidigare). Jag kan förvisso känna sympati för hur Sarah Jessicas Parkers karaktär blir behandlad, men jag kan knappast gilla henne. Så jag hade ingen hund i den här fighten, men efter ett tag kände jag att det kanske fanns något intressant i det. Filmen tar trots allt ut svängarna lite mer än vanligt, och jag blev lite förvånad över några vägar som den valde att ta. Här finns också goda förutsättningarna för att ha diskussioner kring vilka karaktärer som beter sig mest klandervärt. Men tyvärr händer det mycket framåt slutet som inte alls känns övertygande, jag tänker då framför allt på det som involverar Dermot Mulroneys karaktär. Dessutom slänger de in en helt bedrövlig slapstick-scen. I slutändan hamnar också filmen precis där man kan förvänta sig, även om den tog lite oväntat kringelkrokiga vägar dit. Men alltså ändå en film som tåls att fundera på lite grann, och kompromissbetyget blir en stark tvåa
Muskelkungen
2015-06-05