3.1

Valkyria

Under mitten av andra världskriget återvänder överste Claus von Stauffenberg till sitt hemland för att ansluta sig till den grupp militärer som konspirerar för att mörda Hitler och befria Tyskland från diktatur. I en tid där ingen går att lita på tvingas Stauffenberg leda operationen och spela ett dubbelspel för att sedan själv döda Hitler.

Originaltitel Valkyrie
Regissör Bryan Singer
Manus Christopher McQuarrie, Nathan Alexander
Genre Drama, Thriller, Krig, 2000-tal
Skådespelare Tom Cruise, Kenneth Branagh, Bill Nighy, Tom Wilkinson, Carice van Houten, Thomas Kretschmann, Terence Stamp, Eddie Izzard, Kevin McNally, Christian Berkel, Andy Gatjen, Jamie Parker, David Bamber, Tom Hollander, David Schofield, Halina Reijn

Skapad 2019-11-25 av niklasringdahl
Vad skulle västvärlden göra utan andra världskriget? Inte bara har vi fått många ologiska gränser och evighetslånga hatfyllda konflikter på många kontinenter. Vi har dessutom fått en kader ...   Läs mer »

Skapad 2019-11-23 av rikirock
Överste Claus von Stauffenberg (Tom Cruise) får ett uppdrag, ett uppdrag som är farligt och skulle det gå fel så finns det ingen som kan rädda honom. Hans uppdrag är att döda Adolf Hitler. Han...   Läs mer »

sodomiten
2018-12-09
Jag tycker detta var bra. Man kramar ur det mesta av de dramatiska ögonblick som ägde rum vid den här tidpunkten. Men filmen är alldeles för lång. Känns som det kunde kortats ner med minst en halvtimme.
RustyFilm
2016-12-11
Det här är baserat på en fascinerande och sann historia från andra världs-kriget. Filmatiseringen är snyggt och gediget genomförd. Stör mig dock på huvudrollen överste Claus von Stavfenberg som spelas av Tom Cruise. Inte för att det skulle röra sig om dåligt skådespeleri utan missmatchen mellan översten som karaktär och Cruise utseende
Florian1978
2016-08-01
Nja, den får väl fram de centrala dragen och den gör inte någonting fel direkt. Men det finns flera problem här. Stauffenberg framställs väldigt "slätt" och manuset lägger tonvikt på nästan varenda scen vilket leder till en dålig dramaturgi i filmen. "Attentatet mot Hitler" är bättre.
BrutusBeefcake
2015-11-15
Man har misslyckats helt med att få en känsla av andra världskriget och det tyska riket, mycket pga att generalerna springer runt och har brittisk eller amerikansk dialekt, det kändes inte alls seriöst. Sedan var den aldrig särskilt spännande heller men det var åtminstone en smula välgjort. (5+/15)
MaxMackan
2015-04-27
Kompetent och välgjort. Singer lyckas göra det spännande och skådisarna gör det bra. Tycker det är en snygg övergång till engelska. Det irriterar bara en liten stund sen kommer man in i det. Man slipper iaf det pinsammaste sättet att göra språket på: Engelska med tysk brytning.
hellman
2015-03-22
Warum sie Englisch sprechen?
Andreas_
2015-02-08
Välgjord film om den historiske tyske hjälten Col. von Stauffenberg som ledde den uppmärksammade kuppen och avrättningsförsöket på Hitler. Vi vet ju alla hur det dock gick och hur Hitler dog och kriget faktiskt upphörde ett tag senare, men Bryan Singer lyckas ändå skapa en riktigt spännande film trots att vi vet slutet. Mycket pga den fantastiska musiken i filmen som verkligen håller spänningen på topp och alla suveräna skådespelare. Tom Cruise är mycket bra som Col. von Stauffenberg och om man googlar på bilder av just Col. von Stauffenberg så kan man se en hel del likhet med Tom Cruise. Cruise är även omgiven här av den brittiska skådiseliten som t.ex Kenneth Branagh, Bill Nighy, Tom Wilkinson och Terence Stamp som alla är väldigt bra i respektive biroller. Det som dock håller 5:an eller den starka 4:an borta är endast att slutet redan är utstakat och hur spännande eller välspelat det än blir så vet man trots allt slutet och det drar automatiskt ner på betyget. Så mitt betyg blir en svag 4:a för denna spännande verkliga historia om tyskarna som vågade stå upp emot Hitler och hans vansinne, synd att det aldrig blev ett lyckat attentat.
2015-01-20
Jag hade lätt för att hoppa över denna film då den var aktuell. Detta dels för att få filmer har en utgång så förutsägbar som denna redan från start och dels att jag personligen var bekant med historien mer i detalj och inte fann en filmatisering intressant. Ikväll fastnade jag dock framför filmen på TV och på det positiva planet kan man ju säga att även om målet var förutsägbart så var resan mer underhållande än förväntat. Alla kompetenta skådespelare var dessutom ett nöje att ta del av.

2014-12-25
En snygg och påkostad version av ett, vad jag förstår, vassare tyskt original. Fel nr 1 är såklart att man pratar engelska. Det förstör så otroligt mycket av det som borde varit autentiskt. Fel nummer 2 är Tom Cruisebär som gör det riktigt torrt och trist i huvudrollen. Karln har två växlar men lyckas till och med få i backen här. Fel nummer 3 är Bryan Singer som misslyckas med att göra något extraordinärt spännande med en story som känns som en given succé. Detta eftersom han helt enkelt inte duger. 5/10 eller 3--.
Solidus
2014-12-21
Välspelat thriller där Tom Cruise funkar bra i huvudrollen. Han backas upp av brittisk skådespelarelit och även vi vet hur det kommer att sluta så är det faktiskt en spännande thriller som Bryan Singer har skapat. Jag är nöjd.