3.2

Valmont

Markisinnan de Merteuil och Valmont njuter av sina maktkonspirationer och amorösa intriger i 1700-talets slottssalonger. Ingenting tycks stå i vägen för dem... Forman har här gjort en lekfullt spirituell version av Choderlos de Laclos skandalomsusade roman.

Originaltitel Valmont
Regissör Milos Forman
Manus Choderlos de Laclos, Jean-Claude Carrière
Genre Drama, Romantik, 80-tal
Skådespelare Annette Bening, Colin Firth, Fairuza Balk, Meg Tilly, Siân Phillips, Jeffrey Jones, Henry Thomas, Fabia Drake, TP McKenna, Isla Blair, Ian McNeice, Aleta Mitchell, Ronald Lacey, Vincent Schiavelli, Sandrine Dumas

KimEkberg
2018-04-01
Annette Benning vibrerar på en riktigt härlig nivå som ironisk badguy. Även Firth är spelglad i sin luftiga hockeyfrilla. 70mm känns ju lite som en bluff för Tarantinofansen. En ganska rolig film med bra driv, som dock snabbt kommer glömmas bort.
Jansmyr
2014-08-18
Detta är förmodligen min favorit bland de otaliga filmatiseringarna av en mycket fin bok. Är lite fundersam över greppet att döpa filmen till Valmont och sedan göra markisinna till hjältinna, knappt en scen utan Anette Bening, vilken axlar roller på ett vis som borde hyllas med rosor!
Dele
2014-04-19
Grunden är inte lika intressant som presentationen, men Forman berättar med sådan elegans och finess att jag roat rycks med och till slut finner detta riktigt underhållande. Lite överraskande.
Gigi1943
2013-02-19
Jisses, förstod inte till en början att det var "farligt begär" men det var det ju, var helt okej att se i denna version, men nog är J.M lite vassare, Colin är för snäll. Jag höll mig vaken trots alla reklampauser!

2012-08-13
Jag gillar verkligen den här, men inte pang på hela vägen.
2011-06-28
Underbart vasst och elakt, åtminstone inledningsvis när intrigerna sätts upp. Sedan puttrar det liksom bara på. Benning är fullkomligt lysande, och Firth är bra även han (fast Malkovic är bättre). Svårt att säga vilken jag gillar bäst av denna och Farligt begär, men slipper man Skit-Keno så är ju alltid det ett plus. (9/15)
EvelynDFrech
2010-05-16
Som en gammal förförerska skulle säga; Anette Benning gör detta sevärt! Hon är en charmerande, betagande Mertuil (och kanske en bättre Valmont än både JM och CF!?) Dangerous Liaisons är bättre, men Valmont har vackrare miljöer! CF gör fö en förfärligt dum Valmont, som knappt märks i filmen.
origC-J
2010-04-15
Intressant att man kan göra två så olika versioner baserade på samma förlaga. Får nog hålla med om att Frears version är snäppet bättre, men detta var en positiv överraskning. Inte alls lika cynisk som ovannämnda alster (går det med Firth i en av huvudrollerna?) men å andra sidan mer komisk och underhållande. Här syns det tydligt att det tydligt att det är Forman som regisserat, liksom han och Miroslav Ondricek utmärkt fångat de vackra scenerierna, utomhus och inomhus.
dr.kristina
2009-11-19
Hehe... vilken slempropp Colin Firth spelar. Bra film, bra kostymdrama.
CamyR
2009-02-21
Att den är lite lätt pervers gillar jag utöver bra flyt och humor. En av mina favorit filmer