2.3

Vampires

Jack Crows uppgift är att utrota vampyrerna från jorden. Han har lyckats bra, men en speciell vampyr, Valek, har alltid lyckats klara sig undan.

Originaltitel Vampires
Regissör John Carpenter
Manus John Steakley, Don Jakoby
Genre Action, Thriller, Skräck, 90-tal
Skådespelare James Woods, Maximilian Schell, Thomas Ian Griffith, Sheryl Lee, Tim Guinee, Daniel Baldwin, Mark Boone Junior, Cary-Hiroyuki Tagawa

Skapad 2019-11-09 av ray
Som troget Carpenter-fan har jag svårt att ogilla något utav hans verk. Jag kan dock hålla med om att det i hans fall var bättre förr. Tiderna har sannerligen förändrats för Carpenters del. Ef...   Läs mer »

Andreas_
2022-12-18
Fruktansvärt dålig film och jag kan inte förstå att John Carpenter den gamle skräckmästaren vågade sätta hela sitt namn framför titeln då detta inte är något annat än ett dåligt skämt, såg om den här för ett litet tag sedan då mitt minne från 98 är lite grumligt och hade som för mig att detta ändå var något jag tyckte var okej back in the days men ack så fel jag hade, detta är nog bland det sämsta som John Carpenter har tillverkat, det är fånigt och överdrivet och både manus och effekter är ett stort skämt, sen har vi en gammal klass skådis James Woods med som huvudpersonen men jag har nog aldrig sett han agera så dåligt framför kameran och hans roll karaktär är patetiskt skriven, han är bara en fånig mobbare som försöker jaga vampyrer men verkar mer tycka om att spöa svagare personer som en stackars präst i sitt eget team och sen har vi så klart den minst begåvade av Baldwin bröderna Daniel Baldwin med på ett hörn och han visar verkligen här varför han är minst begåvad också, patetiskt dålig, Thomas Ian Griffith som numera är tillbaka som skådespelare i serien Cobra Kai gör väl en oke roll som huvudvampyren, sen har vi gamle Sheryl Lee som spelade Laura Palmer en gång i tiden i serien Twin Peaks som nog är den bästa skådisen i denna sörja till film, så även om detta faktikt är mer underhållande än Twilight filmerna så är detta oerhört kasst utfört, ser ut som ett halvkasst avsnitt från någon B-serie på tv fast i ett något längre format, den får dock en stabil 1:a och inte en svag 1:a endast pga att det åtminstone är lite blodigt och våldsamt som det bör vara när vampyrer är inblandade istället för några glittrande fåntrattar som i Twilight filmerna, rekommenderas inte, se endast om absolut inget annat finns att kika på eller om man är nyfiken på Thomas Ian Griffith när han var mer aktiv som skådis.
henrikj
2020-11-23
Rätt så underhållande ändå.
MovieNerd
2020-06-14
Jag går emot strömmen och gillar den! James Woods är riktigt tuff i denna.
Raimo_1985
2018-04-05
Kan börja med att säga att jag inte sett något Carpenter gjort efter 1990, förrän nu. Finns säkert ett gäng filmer att se mellan 1990 och 1998. Den här filmen tycker jag är en KRAFTIG försämring, jag lider mig nästan igenom filmen. Fy bövelen, jag tycker den är så jävla dålig! James Woods är okej i huvudrollen, det är särskilt kul att han har skinnpajen på sig i precis varenda scen. Coolt! Men jag blir trött av allt under bältet-snack och machoattityden som slår över skulle kunna bli rolig men det är inte roligt. Jag skrattar knappt en enda gång. Allt känns väldigt nittiotalsskräpigt och dvd-skivan luktar chips, svett, intorkat läsk-kladd och instängt pojkrum. Jag är också ett fan av Carpenter men för det kan jag starkt ogilla saker han gjort. Det här accepterar jag tyvärr inte. Jag kan tänka mig att filmen skulle ha kunnat bli bättre gjord på åttiotalet med kanske Kurt Russell i huvudrollen. Där har vi en riktig machoskådis, som håller när det slår över! :) Aja, nu blev det inte så den här gången. Får se vad det blir för nittiotalare av Carpenter nästa gång.
2018-02-14
Hatar vampyr filmen och även denna!!

2016-10-12
Carpenter är som bäst när han gör ruskigheter. Jag har aldrig tyckt om James Woods och när den mannen utgör hjälten i något försök till en rapp vampyrhistoria, ja då skiter det sig.
DanjelFalck
2015-03-07
Och här började Carpenters karriär att gå åt skogen. Woods är ju cool, men filmen i sig är direkt horribel.
2014-11-15
Helt klart är det att John Carpenter har gjort bättre filmer och oftast känns detta bara som larvig dussinaction förklädd till vampyrfilm. Det krävs att man inte har många andra alternativ att titta på för att denna ska bli förstavalet. James Woods är dock helt perfekt som den rutinerade vampyrslaktaren och det finns en hel del hårda actionscener.
AlaRegularis
2014-04-24
Stenhård vampyrjägar-action med riktigt snyggt splatter, en James Woods som levererar one liners på löpande band och, som alltid, klockren musik av Carpenter själv.
martineden
2013-11-10
[rek.1] Blir väldigt förvånad över det låga betygsestimatet jag här har! Överlag så gillar faktiskt denna vampyrfilm, även om jag, som så många andra, kan anses vara vampyrkonservativ. Gillar karaktären Valek! Har dock svårt för excesserna av sexism som tyvärr alltid lyckas finna sin väg in i denna typ av filmer! Tycker att James Woods är riktigt bra i filmens två första tredjedelar, men tappar lite i slutet när det blir lite för komedi över hans agerande. Komiskt agerande fungerar så länge det korrelerar med filmen i övrigt och med aktuella scener, men på slutet försvinner denna. Tycker Sheryl Lee är bra. Gillar även idén om vampyrjägare anlitade av Vatikanen. Bra! 3.PS. Carpenters musik är alltid en tillgång!