1.5

Vampyrer

Systrarna Vanja och Vera ser ut som vilka unga tjejer som helst. Den enda skillnaden är att de lever på natten och måste dricka mänskligt blod för att överleva. Men efter att Vera har dödat ledaren för ett MC-gäng så är det plötsligt de båda systrarna som är de jagade. Tillsammans måste de fly för sina liv genom Stockholmsnatten. Dessutom måste Vanja avslöja en hemlighet för sin syster ? en hemlighet som kommer att förändra deras liv för alltid?

Originaltitel Vampyrer
Regissör Peter Pontikis
Manus Peter Pontikis
Genre Thriller, 2000-tal
Skådespelare Jenny Lampa, Ruth Vega Fernandez, David Dencik, Omid Khansari, Peter Järn

KyLLo
2019-06-27
Jag kan hålla med om att ödsliga Stockholmsmiljöer kan vara snygga och intressanta. Däremot finns det många "men" i den här filmen. Ett är fotot, som är bedrövligt. Ett annat är handlingen. Ett tredje är skådespelarna. Filmen kom dessutom samma år som Låt den rätte komma in och den engelskspråkiga omslagsbilden är minst sagt inspirerad.
Papagiorgio
2014-05-18
Snygg miljö, bra idé, usel regi, uselt skådespeleri. Som vanlig med svensk film.
tystponce
2014-02-11
Så dålig var den inte... Eller jo, skådespelarna var inte de bästa manuset allt ganska löjligt MEN få gånger har Stockholm skildrats så skrämmande mörkt som just här. Det får mitt betyg att landa på en tvåa.
Greigh
2014-01-14
Jag gillade det minimalistiska, stockholms gatumiljö och att det inte fanns några som helst dialogvärdiga aspekter att bråka om. Att filmen dessutom var relativt kort var bara ett plus på kanten. Men att kalla dessa systrar för vampyrer förstår jag inte? De har inga som helst vampyriska egenskaper, de kan varken flyga, springa eller läka sig själva. De dör till och med av helt vanliga pistolskott? Hade man kunnat få en närmare bakgrundsliggande fakta till detta mysterium så kanske det hade varit mer förståeligt, men det saknas tyvärr.
AlbinWesley
2013-12-13
Alltså det finns ju säkert minst två bra saker med filmen. Typ. Men intrigen är katastrofal och skådespelet ganska mycket likaså. Nä det duger inte alltså.

2013-10-01
Buuu så dålig!!!
ted_the_one
2013-01-06
Vampyrer? Ja, de dricker blod 2 gånger, men annars får man inte veta hur de klarar solljus eller nåt. Det här är inte bara dåligt, det är DÅLIGT. Orkade knappt se klart den trots att den till slut klockade in på 68 minuter exklusive eftertext. Det går inte säga något positivt om den, den förtjänar precis allt negativt som står här. Jag måste börja kolla efter mer noga vad det är jag egentligen hittar i reabackarna.
Cineasten
2012-07-09
Orkade dessvärre inte se klart filmen. dDn har stått i hyllan i ett par år och jag har inte försökt ta mig tid att se om den men jag måste väl göra det för att kunna ge den en rättvis bedömning. Det jag minns av den är iaf att den var riktigt urusel och ologisk ur alla aspekter. Makalöst dålig film som får Stockholmsnatt eller Sökarna att framstå som Oscarsmaterial i jämförelse. Jag plågade mig igenom drygt 40 minuter innan jag somnade för jag vet inte vilken gång i ordningen. Ointressant intrig, ointressant skådespel, sunkigt soundtrack, pissusel regi. En fråga kvarstår - varför har man som filmskapare inte självkritik nog att inse när botten är nådd?
FabianBom
2012-07-07
totalt meninglös film..... skall man göra sådan här film gör den för fan inte till drama
Starlette
2011-10-27
Blev nyfiken efter att ha läst alla kommentarer, och kan bara hålla med. En stor fet 1:a. Tråkig, händelselös och inte sevärd alls. Det enda de gjorde var ju att gå/springa runt på gatorna.