3.2

Vänd dem inte ryggen

Kraftfull berättelse om en idealistisk ung lärare som kämpar för att överleva i ett tufft läroverk i New York. Detta är en väsentlig film om 50-talets kultur och detta ungdomsrevolterande melodrama var den första filmen som innehöll rock'n'roll och innehåller en del kraftfulla framträdanden i de många bihandlingarna.

Originaltitel Blackboard Jungle
Regissör Richard Brooks
Manus Richard Brooks, Evan Hunter
Genre Drama, 50-tal
Skådespelare Sidney Poitier, Louis Calhern, Glenn Ford, Vic Morrow, John Hoyt, Anne Francis, Richard Kiley, Warner Anderson, Emile Meyer, Margaret Hayes, Basil Ruysdael

Ful_fisk
2020-08-13
Stabil och kraftfull film rakt igenom som håller ihop riktigt bra och fint. Användandet modern musik har sällan varit så effektivt som Rock Around the Clock i denna film. Kanonfilm!
dudson
2019-12-09
Tidig ligist rulle med en ung adhd/- psyk/störd Vic Morrow. Gillade verkligen Glenn Fords härliga karaktär som vill alla väl" En tidtypisk vuxenvärlden vet bäst skapelse. 3+
Dele
2014-03-21
En tidstypisk propagandafilm som inledningsvis känns ganska komisk med sina föråldrade synsätt och sin onyanserade bild av de unga. Den växer dock, och sedd ur ett övergripande perspektiv så finns ändå, och lyfts frågor fortfarande relevanta inom människossyn och utbildningsväsende. Kul att se är det verkligen, även om slutresultatet blir lite ojämnt. Ett historiskt värde finns naturligtvis också.
92axha10
2013-11-26
Tycker filmen får fram sitt budskap på ett tydligt sätt. Man kan väl säga att den fortfarande är aktuell med tanke på att USA fortfarande har problem med ungdomsbrottslighet. Kul också att se legendaren Sidney Poitier i en tidig roll.
nosferatu
2012-10-28
beskylls för moraliserande medan protagonisten uppmanar till alkoholförtäring under havandeskap. ironin är ofrånkomlig, men omedveten?
Albion
2010-12-01
En propagandafilm av stora mått som mest känns som en patetisk pekoral. Nej, betyget kan inte bli högre än en 2;a.
Bostrom87
2009-10-18
Den är bra men Class of 1984 är mycket bättre.
Mikrooben
2009-07-30
Bra på alla sätt och vis men ingen jag aktivt skulle välja
Kosmoskorven
2009-07-29
Helt okej.
kungkalas
2009-07-29
En stund tänkte jag att det här är ju i toppklass, skådespelet och filmningen är kalas i många avseenden - men storyn blir lite rörig efter ett tag, och slutet kändes en aning dubiöst... en trea som gärna vill vara en fyra får det bli, åt en stundtals mycket engagerande film.