3.2

Vandring med månen

19-årige Dan rymmer hemifrån efter ett gräl med sin far. Han möter ett resande teatersällskap och han blir kär i skådespelerskan Pia. Tillsammans ger de sig av.

Originaltitel Vandring med månen
Regissör Hasse Ekman
Manus Walter Ljungquist, Hasse Ekman
Genre Drama, Romantik, 40-tal
Skådespelare Eva Henning, Alf Kjellin, Stig Järrel, Olof Molander, Hasse Ekman, Margit Manstad, Sigge Fürst, Hjördis Petterson

Skapad 2020-06-27 av weng-weng
-Vart är herrskapet på väg! -Vart? Livet är en resa. Mot döden. Repliken, tagen från ett samtal vid en middag är talande för den här filmens mod att röra sig med ytterligheter. Alf Kjell...   Läs mer »

Albion
2020-06-07
Omtitt efter drygt 12 år. En film som blandar och ger brett. Kanske lite för brett till slut. Filosofiska utläggningar om livet vägs upp med lättsinne och ungdomlig naivitet men det målas med lite för breda penslar åt båda hållen. Både allvar och humor och tyvärr också en oväntat stor mängd svordommar som passar dåligt in. Betyget blir en stark 3;a, denna gång, dvs en liten sänkning. 3+
andmoreagain
2020-06-06
Bäst i denna film är ju Sigge Fürst som hotar att yxmörda ett helt pensionat men som sedan hjälper huvudrollsinnehavarna att stoppa vapensmuggling! En helt otroligt karaktärsutveckling och rolltolkning!
Redheaded
2019-03-10
Stickan (Stig Järrel...) briljerar i denna film! Annars en ganska lättsmält film, mysig, romantisk, fin... Får nog se om den snart!
Tonti
2017-12-31
Härligt romantisk och naiv, kanske lite väl högtravande litterär bara. De kunde gott fått luffa på lite mer. En distinkt film i Ekmans ouvre.
KimEkberg
2014-03-28
fantastisk. allt vad BudapestHotell inte lyckades vara. filosofisk agitation över krigstiden, med bra lös berättarstruktur, skyddsänglar, magi, stora stjärnor i små roller, ljuv musik, härlig dramaturgi och sprakande TinTin-upplösning.
FabianBom
2013-12-24
Ekman,bjuder på en somrig, charmig film med otroliga bilder, inspelningsplatser i sommarens skönhet
danwa
2010-01-09
"Vill du bli min älskare?....", "Öhh", "...har du en kam?". Bjuder på munterheter, bitterheter och lite allvar.
Albion
2008-01-19
En trivsam berättelse av Hasse. Stig Järrel har en skön roll som luffare i denna film."-Smög så tyst som en fjärt i damsällskap" är ett kul citat från filmen. Och kul att se Eva Henning med kulspruta! dessutom. Inget mästerverk alls med som sagt så finner jag den skönt trivsam. Betyget blir en svag 4;a, dvs 4-
GeneralBussig
2006-04-24
Hasse Ekman härlig som cynisk 40-talist (i litterär bemärkelse)