3.2

Vanilla Sky

David Aames är rik och snygg och lever ett bekymmerslöst liv. En kväll begår han ett stort misstag som innebär att han förlorar sin drömkvinna, Sofia. I sitt sökande efter henne kastas David in i en karusell av romanser, sex och lögner som slutar med att hans före detta flickvän begår självmord och han själv råkar ut för en bilolycka och hans ansikte blir förstört. Hans tur ser ut att vända när Sofia förklarar att hon älskar honom och en skicklig plastkirurg lyckas operera honom till sitt forna jag. Men när konstiga saker börjar inträffa inser han att hans liv har tagit en vändning som ligger bortom hans kontroll.

Originaltitel Vanilla Sky
Regissör Cameron Crowe
Manus Cameron Crowe
Genre Romantik, Thriller, Science Fiction, Fantasy, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Tom Cruise, Penélope Cruz, Cameron Diaz, Kurt Russell, Jason Lee, Noah Taylor, Timothy Spall, Tilda Swinton, Michael Shannon, Johnny Galecki, Shalom Harlow, Ivana Milicevic, Delaina Mitchell, Oona Hart, Armand Schultz, Alicia Witt, Jhaemi Willens

Skapad 2019-12-23 av connya
David Aames lever ett liv i lyx. Snygga tjejer, snygg lägenhet och fester överallt och närsomhelst. Han har en älskare - Julie Gianni (Cameron Diaz.) men på en fest får han syn på Sofia Serrano...   Läs mer »

Skapad 2019-12-23 av orangemilk
Open your eyes har jag inte sett och jag hade inte hört talas om den innan jag bästämde mig för att skriva vad jag tyckte om Vanilla Sky (hur som hälst är Vanilla Sky ett bättre namn). Jag kan...   Läs mer »

LiqWid
2020-05-26
Håller med föregånde talare: "Håller med föregående talare: "Skit rulle som känns extremt hipp/skitnödig.""
2020-01-03
Håller med föregående talare: "Skit rulle som känns extremt hipp/skitnödig."
dudson
2019-10-12
Skit rulle som känns extremt hipp/skitnödig.
StureStenhög
2019-06-08
Sämre än originalet, men ändå klart bättre än vad jag mindes den. Det blir gärna lite högtravande och självbelåtet, och Tom Cruise blir gärna lite för mycket Tom Cruise. Jag tror att sådant kanske irriterade mig mer i yngre dagar. I grunden har man dock ett intressant och genomtänkt manus, något som förvisso inte är den här filmens förtjänst, men det jag slås mest av när jag ser om den är hur bra den lyckas hålla mitt intresse trots att jag den här gången vet hur allt hänger ihop. En del filmer faller ihop totalt när man betraktar dem med facit i hand, den här är snarare tvärtom, saker som man inte förstod vid en första titt ger filmen en ny dimension när man kan placera in dem i en större kontext. SÅ betyget hoppar upp två snäpp till en trea denna gång
mr_magi
2017-05-13
Välspelat, surrealistiskt, underbart!
2016-11-11
Bland det bästa som gjordes på 00-talet! Ett sant mästerverk!

2016-10-08
En bra kopi av originale. Men se heller abre los Ojos.
Jamesa
2016-04-30
Ser om denna efter 15 år,höjer min ursprungliga 3:a till 4:a.Mycket bra. Gillar inte Cruise i vanliga fall,men här måste jag erkänna att han är riktigt bra i ett riktigt bra manus i en mycket tänkvärd film. Cruz däremot är som vanligt medioker i en karakteristiskt pretentiös roll. Diaz förstår jag inte hur hon har kommit att hamna i såna stora produktioner.
Engravadlax
2016-04-25
Davids raggningsrepliker är hur corny som helst, och inte fyndiga någonstans. Vet inte om det ska spegla hans SMV--att han är för rik och ser för bra ut för att behöva anstränga sig--eller Cameron Crowes manusskills. För det är en del 'oförklarlig' dialog som inte verkar passa in eller tillföra något överhuvudtaget. Musiken likaså; även om den stundtals är bra så är den ofta helt malplacerad. I slutändan överlever filmen på likheterna med originalet och godkänt skådespel.
Qhunden
2016-04-15
Världens billigaste ramberättelse, som egentligen går att fylla med vad som helst och som av det skälet också finns i hundra upplagor. Filmen är inte fullständigt usel, trots ett så tämligen banalt triangeldrama, men ljuspunkterna överskuggas ju fullständigt av den otroligt löjliga upplösningen. Det här kanske var mindblowing 2001, jag vet inte för jag såg den aldrig då, men idag: lol gtfo.