3.5

Vänner för livet

Filmen handlar om en man som förlorade hela sin familj under terrorattacken i New York den 11 september. Han stöter ihop med en gammal rumskompis från college och det verkar som deras återupptäckta vänskap kan hjälpa honom att sakta återhämta sig från sin stora sorg.

Originaltitel Reign Over Me
Regissör Mike Binder
Manus Mike Binder
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Adam Sandler, Don Cheadle, Jada Pinkett Smith, Liv Tyler, Saffron Burrows, Cicely Tyson, Robert Klein, Melinda Dillon, Camille LaChe Smith, Mike Binder, Ted Raimi, John de Lancie, Paula Newsome, Rae Allen, Paul Butler, Donald Sutherland

Skapad 2019-10-29 av annihilat0r
\"Reign Over Me\" (Vänner för livet) var en omvälvande film för min själ. Filmen handlar om Charlie Fineman, en ensam man som fördriver sina dagar med tv-spel. Charlie förlorade hela sin familj...   Läs mer »

Skapad 2019-10-25 av Thomas.P
Jag är omtumlad och förvånad. Omtumlad av ett gripande drama och förvånad av en viss skådespelares tyngd och övertygelse. Manuset är extremt välskrivet och framför allt dialogerna i sig är ...   Läs mer »

Skapad 2007-04-03 av niklasringdahl
Det finns få händelser i det moderna USA:s historia som når upp till magnituden hos terrorattacken mot World Trade Center den 11:e september. Många både dokumentära och fiktiva skildringar av ol...   Läs mer »

okidoki
2017-07-25
Gripande.
wasteoftime
2017-04-23
Den här filmen alltså. Den är både underlig, och genialisk på samma gång. Och den visar på något sätt det mänskliga psyket på ett sätt film sällan vågar, eller kan göra. Knasigheter blandas med extremt mörka aspekter. Och det funkar, tycker jag. Det känns trovärdigt, om än i viss mån lite högljutt på sina håll. Och antagligen den bästa reflektionen av katastrofers konsekvenser som jag har sett. Det får en bli en femma, för jag är imponerad, underhållen, skrattar, gråter och känner allt man kan känna däremellan om vartannat. En sista fotnot är att Adam Sandler I den här frisyren och vissa vinklar är rätt så lik Bob Dylan.
annchen81
2017-03-28
Var skeptisk till Sandler i en seriös roll. Han klarar det över förväntan, men har svårt att ta hans sätt att tala på helt seriöst efter allt oseriöst han gjort. Men överlag en fin film.
2016-11-12
Väldigt gripande och stundvis ganska rolig film med väldigt bra skådespelare. Här visar Sandler att han klarar av seriösa roller också. Musiken är ett plus i kanten.
supermancover
2016-05-06
Can't believe I'm saying this, men Sandler är bra i denna?!!??! Herregud. Trodde verkligen aldrig att jag skulle säga något sånt. Hela filmen är jättebra och fin. Tyckte mycket om den. En stark fyra!
Engravadlax
2016-04-03
Charlie Fineman är som klippt och skuren för någon som Philip Seymour Hoffman. För Sandler, inte alls. Tycker inte manus går ihop riktigt heller.
blackcurrant
2015-06-03
Efter att sett denna filmen så har jag gått från att ogillat Sandler som skådespelare till att tycka han är f***ing magnifik!
Murvel48
2015-05-01
Otroligt vad lik Adam Sandler är Bob Dylan i den här filmen. Hans med råge bästa skådisinsats, för övrigt.
KyLLo
2015-04-19
Nej, jag håller inte med om att Sandler är bra. Det skulle i så fall vara när han kniper käft och man inte ser hans ansikte i bild. Jag kan sträcka mig så långt som att han inte är provocerande dålig här, utan bara irriterande dålig. Det är en seriös film, men Sandler pratar med barnslig röst och inger ingen trovärdighet. Omslaget ger en helt annan bild av filmen än den jag fick när jag såg den. Det beräknade betyget från Filmtipset var fyra medan det faktiska betyget blir två, precis som med filmen före. Det var tydligen inte min turkväll.
2014-12-26
Det tog inte lång tid innan jag kände mig väldigt trygg i denna film och fri att verkligen känna alla de känslor som denna film framkallar. Utan ett manus av verkligen toppklass och ypperligt skådespel framförallt från "alltid" duktige Don Cheadle så hade man nog inte känt sig lika fri i sin filmupplevelse. Adam Sandler sköter sig också riktigt bra. Som sagt ypperligt manus, härliga skådespelarprestationer, fin regi och allt ackompanjerat av perfekt utvald musik.