2.8

Vantage Point

Vantage Point är en actionladdad thriller där åtta främlingar med åtta olika synvinklar försöker finna sanningen bakom attacken mot USAs president i Spanien. Thomas Barnes och Kent Taylor är två hemliga agenter med uppdrag att skydda President Ashton. När presidenten anländer till Spanien för att hålla tal inför en anti-terroristkonferens sker ett mordattentat och när jakten på attentatsmännen tar vid, utbryter total kaos. I folkmassan befinner sig Howard Lewis, en amerikansk turist som spelar in hela händelsen på sin DVD-kamera. Samtidigt på andra sidan stan befinner sig producenten Rex Brooks som TV-sänder händelsen live till miljontals tittare världen över, med intentionen att bevaka presidentens besök i Spanien. När alla börjar synka sina historier faller bitarna i pusslet sakta på plats.

Originaltitel Vantage Point
Regissör Pete Travis
Manus Barry L Levy
Genre Drama, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Sigourney Weaver, Dennis Quaid, Forest Whitaker, William Hurt, Eduardo Noriega, James LeGros, Matthew Fox, Bruce McGill, Saïd Taghmaoui, Zoe Saldana, Edgar Ramírez

Skapad 2019-11-18 av Andy_B
Konstruktions-thrillers. Kan man kalla det en genre? Jag vet inte. Jag tänker på filmer där formen står över allt annat, ibland på gott, ibland på ont. Lite namedropping: Jag tänker på filme...   Läs mer »

Galivan
2017-09-29
Som en lång trailer, upplägget förlorar mer än det vinner när det gäller handling, uppbyggnad, karaktärsutveckling, till förmån för snabba klipp, generisk musik, ett stressigt scenario som skyndar framåt. Man blir otålig av att se den, ironiskt nog.
2014-12-27
Här har man ansträngt sig för att använda en berättarteknik som inte är helt originell men inte heller helt vanlig. Just berättartekniken tillsammans med filmens tempo gör den sevärd och underhållande. Men bara för stunden. För som helhet är detta ingen större filmkonst. 3+
Harford
2014-10-20
Ännu en skitfilm från Hollywood.
BrutusBeefcake
2014-10-10
Extremt jobbigt klippt och filmad, lägg där till ett berättelsesätt jag inte gillar från början som sedan bara blir tröttsammare.och tröttsammare, filmen prövar också att vara så ultra-spännande som det bara går men det blir så mycket försök till spänning att den slutar vara det. (4/15)
Ima_Tree
2014-10-07
Lite småtrixigt pusslande med olika vinklar på en hysteriskt genomtänkt komplott. Hyfsat kompetent utfört, men det blir tyvärr lite tjatigt och oinspirerat till slut och slutracet känns bara som ett enda stort rassel. Som så många actionfilmer nu för tiden.
RunRiot
2014-09-13
En förvånansvärt bra film, som trots något rörig handling håller intresset uppe igenom hela. Jag gillar upplägget med olika synvinklar på samma händelse, men det gör också att filmen känns lite rörig emellanåt och jag har svårt att skilja på vissa av karaktärerna, eftersom det förekommer så pass många på en gång. Dessutom försvinner karaktärer lite hipp som happ när de spelat ut sin roll, vilket är lite småirriterande eftersom jag hade velat veta vad som hände med dem sen. Filmen bjuder inte direkt på några överraskingar eller nåt nyskapande, men det är skön underhållning för stunden och den levererar riktigt bra. Gillar också att mycket i filmen är baserat på slumpartade händelser och den mänskliga faktorn, vilket gör att den känns levande och verklighetstrogen.
92axha10
2013-10-07
Lite småkul med sina bra stunder. Börjar lite långsamt men fan vilken fart den fick på slutet.
Gigi1943
2013-08-05
Började väldigt bra och intressant men blev alltmer rörigt, hade troligen behövt en mer strukturerad regissör, eller ...?
rickardc89
2013-05-13
Bra till en början. Men tappar djupet och glömmer fokus på berättande för att istället lägga i högsta växeln och gasa mot ett dåligt slut.
GrandMaster_E
2012-07-16
Intressant och spännande till en början men sedan blir det tjatigt. Välgjort är det men upplösningen och twisten är svag.