BETYG
2.6
av 5
2.6
av 5
Var finns Mr Goodbar?
En lärarinna för döva barn lever loppan på nätterna med sex och droger.

Originaltitel | Looking for Mr. Goodbar |
Regissör | Richard Brooks |
Manus | Richard Brooks, Judith Rossner |
Genre | Romantik, Drama, 70-tal |
Skådespelare | Richard Gere, Diane Keaton, William Atherton, Tuesday Weld, Richard Kiley, Tom Berenger, Richard Bright |
Betygsätt | Logga in eller bli medlem för att rösta |
Betygsantal | 102 |
Filmnummer | 12704 |
Recensioner
Filmen har inga recensioner ännu.Kommentarer
En rätt konstig film. Ganska taffligt gjord och många annars bra skådespelare som inte spelar så bra.
Keaton är bra, men filmen är långtråkig.
den känns som exploitation och är inte lika snaskig som man tänkt sig. tråkig gestaltning som hela tiden utgår från givna köns- och yrkesroller för att visa hur avvikande rollernas beteende är.
En film som tycks märklig ju längre vi kommer från 70-talet. Personligen växte jag upp med att ofta se Woody Allens filmer från 70-talet, där Diane Keaton åtminstone två gånger hade en central roll. Jag såg väl även den här filmen nån gång på 80-talet, och uppskattade Keatons sätt att uttrycka sig. Vad som fortfarande är snyggt i filmen är soundtracket som verkligen harmonierar väl till droganvändandet i filmen. Tematiken kring att bygga välmåendet i sitt liv kring kickar i sex och droger känns dock tragiskt. De hinder som det patriarkala samhället sätter i vägen för Keatons experimentella livsstil blir heller inte nämnda - utan jag upplever att filmen snarare använder dessa på ett exploaterande sätt. En obehaglig film från ett sjuttiotal där jag får intrycket att det var lustfyllt att utforska just sex och våld. Å andra sidan går det nog att få till en del bra diskussioner utifrån den här filmen.
Jag blandade ihop den här med en film av/med Peter Sellers, vilket inte skapar de bästa förutsättningarna för att ge ett högt betyg. Att socialrealismen dessutom enligt amerikansk sed(?) doppas i en vidrig form av melodran är ytterligare ett betygssteg i fel riktning. Däritll kommer att det är oerhört irriterande att följa en huvudperson som är känslomässigt störd från ruta ett till slutscenen utan att något händer i hennes utveckling. Tvåan är som huggen i sten...
En sockersöt lärarinna som knullar runt och drar linor på nätterna! Vad mer kan man begära? Total dekadens!
Vad är intressant med titeln?
Men vilken titel!! Vill se den bara därför.