3.4

Vår man i Havanna

Jim Wormold är en engelsk dammsugarförsäljare på Kuba. Hans dotter Milly spenderar mycket pengar, så för att kunna göra henne lycklig går han med på att arbeta som agent åt brittiska Secret Service. Då han inte har något att rapportera, hittar han på fakta och låtsas rekrytera agenter. Självklart kommer det en dag då allt inte är lika enkelt...

Originaltitel Our Man in Havana
Regissör Carol Reed
Manus Graham Greene (I)
Genre Drama, Thriller, Komedi, 50-tal
Skådespelare Alec Guinness, Noel Coward, Burl Ives, Ernie Kovacs, Ralph Richardson, Jo Morrow, Paul Rogers, Grégoire Aslan, Duncan Macrae, Maureen O'Hara

KimEkberg
2020-08-01
mustig, men lite tråkigt att det är nån komedi. och gillar inte alls hur dottern är gestaltad, en vuxen som spelar ett barn, det blir alltid bara snuskigt. Däremot älskar jag när kameran vrider sig och blir sned.
myslas
2019-06-22
Härligt intrikat spionsatir med en lysande Alec Guinness i huvudrollen.
mahasarakam
2018-04-04
En gammal godbit som är värd en omtitt.
Dele
2014-04-01
Ok, spionkomedi gjord med viss finess.
Albion
2013-10-05
Havanna är en utmärkt fond till denna gemytliga spionkomedi, full av skön satir om spionområdet. Dessutom lyfter Alec Guinness filmen ett snäpp. Jag hade kanske ändå väntat mig ännu lite mer av filmen. Betyget landar på en svag 4;a, dvs 4-
Gröne_Orm
2013-05-07
Det här tycker jag om. Mycket.
NtoNW
2013-03-10
Har prickat tonen i Greenes romaner perfekt - humor ovan en mullrande yta av undergång. Därför blir de komiska inslagen bara desto roligare. Strålande rolltolkning av Alec Guinness. Hade svårare för Jo Morrow som hans dotter. Och Burl Ives är ju alltid kul att se.
yrkeschaufföre
2013-02-16
Jag hade lite för höga förhoppningar så en tvåa känns vettigt. Jag tyckte att den var rörig och ointressant.
Eurotrash
2013-02-15
Träffar min humornerv, mitt i prick! Påminner mig på något vis om Coens "Burn after Reading", vilken jag också älskar.
HerrFågelsaft
2013-02-14
Stark trea för en intelligent komedi som jag anser skildrar den brittiska underrättelsebyråkratins sätt att jobba på under den här tiden rätt bra. Agenternas indiskretioner och organisationens ovilja att erkänna misstag är några kul exempel från filmen som jag läst fanns på riktigt. Blev rena blodbadet när konterspionaget utvecklades. Filmen blandar flera genrer och resultatet blir underhållande, men inte så minnesvärt som jag hade förväntat mig. Guiness är ett nöje att se på, de andra spelar teater.