3.1

Våran Nixon

Richard M Nixon - filmad av sina närmaste medarbetare och konspiratörer. Tre av presidentens män var smalfilmsentusiaster som lät kameran rulla så ofta de kunde. Efter Watergate-affären glömdes filmerna bort. Nu har de blivit en film som ger en intim och överraskande inblick i den kontroversielle presidentens liv.

Originaltitel Our Nixon
Regissör Penny Lane
Genre Dokumentär, 2010-tal

StureStenhög
2015-07-12
Nixon och hans tid vid ämbetet är väldigt intressant, och det är något som man nog aldrig kan fördjupa sig för mycket i. Här tycker jag att det intressantaste är att vi får lära känna människorna runt omkring honom lite bättre, och även de privata ljudinspelningarna är fascinerande att lyssna på. Dock har filmen ganska lite nytt att komma med, och de hemvideoinspelningar som lite är den här dokumentärens grej tillför ganska lite. Det här är fortfarande definitivt värt att se ifall man är intresserad av ämnet, kanske i synnerhet ifall man är intresserad, men inte har så bra koll sedan tidigare. Men som dokumentär betraktat känns det här ändå ganska slätstruket i slutändan
CaptainAwesome
2014-01-13
De som gillade Futuramas version av President Nixon lär inte bli besvikna. Det är en hatisk, sårbar och fåfäng individ som uppmålas. Inte något nytt att Nixon var ett praktsvin av rang, men den här dokumentären som ändå låter oss kliva in i den privata sfären i bild och inte minst genom telefonsamtal och diskussioner i ljud ger en mycket mer nyanserad skildring av vem människan var och vilka åsikter som genomsyrade administrationens politik. Efter officiella utspel, där presidenten bryter ordinarie tv-sändning för ett tal till nationen, följer ofta privata samtal från Vita Huset där han engagerar sig i PR-maskinen; söker ryggdunkningar och känner av hur hans popularitet förändras. Det är här filmen blir som mest intressant.
KimEkberg
2013-10-30
inte lika banbrytande som sitt rykte, men sedan krävs det ju en del för att man ska trilla av stolen inom nixontemat. det man lär sig är väl att super 8 är ett fullt dugligt format att filma sin film på, speciellt om man jämför med HD-digitala diton, och bara den insikten gör väl livet värt att leva. En annan fråga är väl hur man kan heta Penny Lane utan att byta namn.
yrkeschaufföre
2013-10-27
Jag väntad mig mer material av privat karaktär, intressant men inte briljant-
AddeColciago
2013-10-27
Blir mest bara en tjuvkik, men glimrar till i sina bästa stunder. Nixons telefonsamtal och ständiga spökletande är fascinerande att ta del av.
kennert
2013-10-26
Utomordentligt bra !!
HerrArne
2013-10-22
Intressant material i duktiga händer. Jag har aldrig tidigare kommit så här nära Nixon. Hans sätt att vara och uttrycka sig.