3.2

Värdshuset fritiden

Två vänner, en smörsångare och en dansare, tävlar genom sång och dans om en ung talangfull kvinnas gunst.

Originaltitel Holiday Inn
Regissör Mark Sandrich
Manus Elmer Rice, Claude Binyon
Genre Musikal, Romantik, Komedi, Drama, 40-tal
Skådespelare Bing Crosby, Fred Astaire, Marjorie Reynolds, Virginia Dale, Walter Abel, Louise Beavers, Irving Bacon, Marek Windheim

2018-07-18
Lyckas aldrig engagera och även om det är en del charmiga sång och dansnummer så sänks det rätt rejält av black-face numret.
Merwinna
2016-04-18
Jag gillar sång- och dansnumren - dessa artister kunde knappast misslyckas! Men jag kan ändå inte ge filmen mer än en 3:a p.g.a. att handlingen är så utomordentligt lös, konstruerad och fånig. Något av det dummaste jag sett, faktiskt - och då gillar jag ändå filmer från decennierna runt mitten av förra seklet, så det är inte DET.
Count_Duckula
2016-01-17
Låtjävel.
Personality
2014-12-13
Hade gett den högre betyg om det inte var för black face-rutinen, charmig film annars men helt klart ett barn av sin tid.
Lotso
2014-07-17
I sin helhet var detta en mysig och trevlig film. De bästa scenerna var såklart runt juletid och det jag älskade mest var att kolla ut genom fönstret när det snöade och när de åkte med häst och vagn. Det är julen för mig i filmer. En stuga med lamporna släckta och en julkran som lyser, du kollar ut och ser snön falla och en häst och vagn åker förbi. Jag tror också men får rätta mig om jag har fel det är här vi får höra Bing Crosbys White Christmas låt för första gången. Läten för övrigt är en julklassiker inom musik för mig och lyssnar på den varje år. Så de musikslagen i filmen funkade alldeles utmärkt för mig. Scenen när Bing sitter och spelar piano och sjunger låten för Linda (tjejen han är kär i) var helt perfekt. Trots ett par saker som var felplacerade i mina ögon och lite för mycket dans och musik så var det ändå en underhållande film som höll igenom från början till slut.
Canomia
2013-03-28
Jag har älskat låten "Be carefull, it's my heart" länge och nu äntligen settfilmen också. Den är charmig och på många sätt precis min typ av film. Fina dansscener och sång men jag har svårt med black face-nummret. Visst, det tillhör tiden men vafan, de skojar till och med om att de gör sig fula, det är svårt att skaka av sig.
distinkt
2010-12-29
jättefånig = bra
stenemo
2009-12-29
ok film. Bra musik. Dåligt framförande av dans och mkt svag handling.
MaraJade
2007-03-07
Underbar handling, underbar musik och underbara skådespelare (då framförallt Bing Crosby & Marjorie Reynolds, jag har lite svårt för Fred Astaire). En mycket trevlig film som jag framöver kan tänka mig att se i samband med jul...istället för som nu runt två månader senare.

2005-11-06
Filmen som innehåller Crosby sjungandes "white christmas" och som kom ut före filmen med samma namn. Charmig musikal med många bra dansnummer.