3.4

Varför byta männen hustru?

Efter över 20 års hårt arbete, har Sam Dodsworth precis sålt sin bilfabrik och ser fram emot att spendera sin pension tillsammans med sin kära fru Fran. Dagen efter försäljningen seglar paret till Europa för att spendera några månader där och njuta av livet. Men Fran har en tendens att dra till sig andra mäns uppmärksamhet för att känna sig yngre, något som kommer att hota äktenskapet och tvinga Sam att ta några tuffa beslut.

Originaltitel Dodsworth
Regissör William Wyler
Manus Sidney Howard
Genre Drama, Romantik, 30-tal
Skådespelare Walter Huston, Ruth Chatterton, Paul Lukas, Mary Astor, David Niven, Kathryn Marlowe, Gregory Gaye, Maria Ouspenskaya, Odette Myrtil, John Payne, Harlan Briggs, Spring Byington

2020-08-14
Tråkiga karaktärer, tråkiga relationer och tråkig film.
Ful_fisk
2016-09-24
Komplex film om äktenskapskris som inte ger några lätta vägar ut. Djupt manus med mycket melankoli, suveränt skådespeleri och utsökt visuell stil med några riktigt jävla snygga scener. En riktig triumf för William Wyler som överträffar ett flertal av hans mer kända filmer.
2015-01-06
En film som på ett ärligt och vuxet sätt berättar historien om ett misslyckat äktenskap med otrohet inblandad. Ett ämne som blir otroligt mycket intressantare med tanke på att filmen är från 30-talet. Filmen måste ha varit aningen obekväm sett till 30-talets Amerika skulle jag gissa. Vi får också fint skådespel från duktiga aktörer. En intressant och sevärd film att ta sig tid att se. 4-

2014-12-27
Ovanligt rättfram film från 30-talet om äktenskapsproblematik utan några direkta pekpinnar. Men jag hade förväntat mig lite mer variation i historien. Det blir inte mycket mer än en ping pong-match mellan makarnas olika affärer.
Astrojacob
2014-03-16
Tankvärt manus, brillianta biroller och en imponerande Walter Huston i kanske sitt livs bästa roll, undantaget "Treasure of Sierra Madre". Vacker, med humor, drama o allvarlig kärlek. Stark Fyra.
foppa99
2011-11-30
relationskomplexiteten fascinerar o porträtteras utmärkt av bra skådespelare
Paramis
2011-11-12
Glöm den svenska titeln ! Den här filmen börjar sämre än den slutar. Jag blev rörd av vissa scener. En intensiv sista timme. Sevärd !
Rune2000
2010-05-16
En ganska ovanlig filmatisering av ett kontroversiellt ämne som jag verkligen inte räknade med från en 30-tals Hollywood produktion! All skådespelare passar utmärkt i sina roller och vi får även en glimt av en ung David Niven. Jag hade önskad att filmen var lite mer bestämd i sin ton men det tror jag att de flesta som tittar på "Varför byta männen hustru?" kommer att bortse ifrån pga att vi är så vana vid Hollywood drama formatet som på vissa håll inte lämpar sig för realismen. Nåja, är är ju ändå riktigt nöjd med denna lilla pärlan!
#54
2009-09-07
En riktigt trevlig bekantskap.
HerrArne
2008-11-04
Bitterljuvt drama om rädsla för att åldras. Utsökt dialog och gott hantverk. Och glöm den svenska titeln!