2.8

Varg

Varg är en film om Klemens och hans brorson Nejla som lever mitt i det norrländska landskapet på gränsen mellan Sverige och Norge. Klemens är en enstöring som mest sköter sig själv men kommer i konflikt med lagar som stiftas i Stockholm. Nejla ser upp till honom och vill till varje pris leva samma liv. Men vare sig hans mamma eller samhället vill låta detta ske. Allting ställs på sin spets när deras sätt att leva blir attackerat från ett oväntat håll, och de ser sig tvingade att handla utanför lag och rätt. Ett välriktat yxhugg ställer deras liv och relation på svåra prov.

Originaltitel Varg
Alternativ titel Svartvattnet
Regissör Daniel Alfredson
Manus Kerstin Ekman
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Peter Stormare, Robin Lundberg, Maria Delleskog, Rolf Degerlund, Gustav Kling, Inga Sarri, Svante Martin, Bo Samuelsson, Anitta Suikkari, Annika Nordin

Skapad 2019-11-23 av niklasringdahl
Norrland är större än man tror. Redan på Jämtlands breddgrader finns de klassiskt ensliga männen som dragit sig undan det gängse samhället och istället lever sitt liv i en tätare relation me...   Läs mer »

2018-11-21
- Peter Stormare, fy fan + att en del är inspelat i min hemstad och det hjälper till en svag 1:a...
Murvel48
2017-12-30
En riktigt trög, tråkig och oengagerande film. Träig dialog, dålig klippning - några snygga landskapsscener räcker inte.
HerrNenne
2017-12-29
Rätt fin film, om än lite oengagerande och sävlig.
RustyFilm
2016-12-11
Trots en liten handling med ett övertydligt budskap (vargjakt och myndigheters oförmåga och tyranni). Man blir engagerad och gripen. Peter Stormare gör huvudrollen Klemens med bravur. Sevärd.
2015-02-21
Välgjord och fin på många sätt men tråkig och oengagerande för mig. Stabil tvåa.
LadyFlanders
2013-02-24
Såg bara slutet, med ett halvt öga, när den gick på tv, så jag känner mig inte berättigad att tycka så jättemycket. Men jag blev lite impad över att de inte spelade över, vilket är det vanliga i svensk film. Den lilla dialog jag såg kändes äkta (sånär som på dialekten) och krävde ingen skämskudde. Men Stormare är duktig, och har antagligen lyft sin omgivning i spelet.
PebblesBeach
2012-12-13
Stormare gör som vanligt ett fantastiskt jobb. Musiken är underbar och fotot är väldigt vackert. Förstår inte dem som påstår att det inte finns någon handling. Tycker att det här är en viktig film.
Xenox
2012-07-19
Storyn är egentligen ganska tråkig, men Peter Stormare räddar den. Svag trea.
siimp
2011-11-03
Gick väl att se. Men inte mer än så.
Ola_Schubert
2011-09-29
en lite besvikelse trots att Stormare gör sin roll utmärkt. Speciellt i början känns det som lite tvålopera. Och inte hjälpte det upp att jag såg Blue ray utgåvan. Som vanligt i svensk filmproduktion så verkar man ha lånat ljudanläggningen ifrån morsan. Filmen gjorde mig inte speciellt engagerad. En svag trea i betyg, duger som ströunderhållning.