3.6

Vargtimmen

På en enslig ö hemsöks en konstnär i kris av sitt förflutna i sina mardrömmar. Han berättar om dessa för sin frun som tycks börja uppleva dem tillsammans med honom.

Originaltitel Vargtimmen
Alternativ titel Hour of the Wolf
Regissör Ingmar Bergman
Manus Ingmar Bergman
Genre Drama, Skräck, 60-tal
Skådespelare Max von Sydow, Liv Ullmann, Gertrud Fridh, Georg Rydeberg, Erland Josephson, Naima Wifstrand, Ulf Johansson, Gudrun Brost, Bertil Anderberg, Ingrid Thulin, Agda Helin, Folke Sundquist, Mona Seilitz, Mikael Rundquist, Lenn Hjortzberg

Skapad 2019-12-14 av the_loglady
Ingmar Bergmans första skiss till vad som blev Vargtimmen påbörjades den 12 december 1962, strax efter Nattvardsgästerna, men hade premiär 1968. Förhoppningarna var höga efter den bildmässigt ...   Läs mer »

RustyFilm
2021-07-17
Vad vi kanske mest gillar med det här är Sven Nykvists ibland skräckfilmsinspirerade foto, snyggt. Bakgrundsmiljön är förresten flyttad från Fårö (det brukliga) till Hovs Hallars klippor. Filmens mardrömslika och befängda handling berättas som nån slags skräcksaga. Och eftersom det är gjort med den på 60-talet tillgängliga tekniken, känns det nästan lite löjligt idag när vi blivit överkörda med så många fantastiska digitala skapelser på temat.
2021-06-22
Håller med alla Bergmans filmer kanske inte alltid håller idag...
Ghostface
2020-08-06
Denna kanske berörde mer när den kom men idag har dessvärre tiden sprungit förbi
Roswall
2019-06-07
Något ojämn, har svårt att höra vad de säger i flertalet scener. Som bäst när den är som mest surrialistisk. Höjer sig mot slutet.
paninaro
2018-11-15
Vargtimmen är tät, stämningsfull och febrigt surrealistisk. En påtaglig nerv infinner sig genom hela filmen, vilken förstärks av Nykvists expressionistiska foto, och det känns som att så mycket står på spel i stugan inom parets relation och inom Johans huvud där demonerna håller på att ta över. Tar Alma över demonerna i någon form av medberoende, eller är det snarare Johan som tagit över Almas demoner? Det finns en tvetydighet här som liknar den i Persona. Det finns enskilda scener, t ex den med pojken vid stranden och i slottet, som är oerhört starka. Som helhet drabbar mig Vargtimmen inte lika hårt som Persona, men den är ännu ett oerhört starkt Bergmanskt slag i både känsla och intellekt.
Raimo_1985
2018-10-27
Mycket bra, en av Bergmans otäckare filmer och även en av de snyggaste. Skådespeleriet, det är som ofta på topp.
skaraborg76
2018-10-23
Ja den är sevärd. Men inte en av Bergmans bästa. Men en trea är den värd. Se den om ni får möjlighet.
JD
2018-10-18
Först tänker jag att jag bara låter mig luras för att jag redan är så totalt golvad av Persona och trilogin om Guds tystnad. För på ett sätt är filmen nästan lite billigt effektsökande, även om den är skickligt gjord. Men jag tror det som egentligen drabbar är hur Bergman på ett väldigt sant sätt skildrar hur kärleken i ett förhållande ständigt står på spel.
92axha10
2018-10-13
Bergman visar hur effektiv stämningsfull skräck kan vara. Mycket symbolism och abstrakt foto som glädjer dem som uppskattar sådant.
haajen
2018-10-01
Efter att ha sett den en gång så stannar betyget på en trea, många snygga scener men också en del som bara passerar utan att beröra. Troligtvis en väldigt personlig film för den gode Bergman, kräver troligtvis att en ser om den för att greppa den bättre.