Varulven

Larry Talbot åker och hälsar på sin far i Europa som han inte träffat på länge. I byn finns en legend om varulvar, och en dag blir Larry biten av en varg...

Originaltitel The Wolf Man
Regissör George Waggner
Manus Curt Siodmak
Genre Skräck, Fantasy, Drama, 40-tal
Skådespelare Claude Rains, Bela Lugosi, Lon Chaney Jr, Ralph Bellamy, Patric Knowles, Maria Ouspenskaya, Evelyn Ankers, Warren William, JM Kerrigan, Fay Helm, Forrester Harvey

Skapad 2019-11-12 av Stygga-Vargen
Skräck har alltid varit en av mina favoritgenrer och för några år sen började jag även intressera mig för monsterfilmer, särskilt de gamla klassiska monsterfilmerna. En av de första monsterfi...   Läs mer »

KimEkberg
2020-04-21
lite spoiler i förtexterna om vem som är the wolf man. annars en solid film med väldigt bra rökeffekter och dekor. gillar att varulven går på tå, och det är alltid en fröjd att höra Claude raines babbla på. Lon Chaney är go, men rollens käckhet är filmens stora brist. slutar innan den riktigt börjat på nå vis.
Solidus
2018-03-30
Charmig monsterklassiker med ikonisk make-up och en eloge för det fina jobbet med att sätta stämning. Jag gillar också att filmen fokuserar på en tragisk historia, dvs att istället för ett ont endimensionellt monster som dödar oskyldiga (jag tittar på dig DRACULA, 1931), så lägger man till lite djup på filmens monster. Däremot har filmen en hel del svagheter som måste lyftas fram. En brist som aldrig förklaras är att den ena varulven är en fyrbent varg, men den "riktiga" varulven är en hybrid mellan människa och varg. En annan märklig detalj är att vår varulv måste svida om till mörk skjorta innan han ger sig ut på jakt. Bra film, men den har sina brister.
haajen
2016-11-20
Svårt att sätta fingret på varför denna rätt träiga film fungerar så bra som den gör. Stämningen är superb, Rains o Ouspenskaya är strålande och övriga ensemblen gör bra ifrån sig. En klassiker som alla följande varulvsfilmer bygger på.
Grillo
2016-10-12
Det bästa med filmen är skogsscenerna och den första transformationsscenen. Det sämsta med den är snillen spekulerar-scenerna om vad som egentligen har hänt. Bra berättartempo också, speciellt för sin tid.
2016-08-02
Gammal? Ja. Skrämmande? Ja. Det här är en riktigt kuslig skräckfilm som åldrats väldigt bra. En av de bästa varulvsfilmerna någonsin i min mening.
Noseman2005
2016-06-20
Storyn i sig är inte särskilt fantastisk (tycker nog sentida varianter erbjuder mer djup), men det är välgjort och stämningsfullt på gränsen till det melodramatiska. Svag fyra. (7/10)
2016-04-20
Charmig monsterrulle från den gyllene tiden med för tiden stiliga effekter. rökigt, mysigt och puttrig atmosfär.
Stan
2016-03-18
Fantastiska effekter, foto och scenografi men önskade att den kunde varit lite längre. Charmigt 40-tal och en bra tolkning av vilken förbannelse det är att vara varulv.
advesperascere
2015-03-31
tja, jo, ja. Den gör väl sitt jobb någorlunda, men mest minnesvärt är väl ändå hur mycket mer slibbig Lon Chaney är som sitt mänskliga alter ego än som varulv.
stgurgel
2015-02-04
Börjar lite tramsig och pajig men stämningen tar sig ordentligt längs vägen. Särskilt Maria Ouspenkajas zigenarkvinna som dyker upp i tid och otid med domedagsprofetior är en stor behållning, tillsammans med de tidigare nämnda vackra dimmslöjorna