3.2

Väst-öst

Efter andra världskrigets slut bjuder Stalin in emigrerade att återvända hem, men det är en fälla, och från det franska fartyg som anländer till Odessa sparas bara en läkare och hans franska fru. Med hjälp av tålamod och försiktighet försöker de komma ur situationen de hamnat i, men KGB vakar misstänksamt över minsta steg. Vid samma tid turnerar en fransk skådespelerska i landet och de ber henne om hjälp.

Originaltitel Est - Ouest
Alternativ titel East/West
Regissör Régis Wargnier
Manus Louis Gardel, Régis Wargnier, Rustam Ibragimbekov, Sergej Bodrov
Genre Romantik, Drama, 90-tal
Skådespelare Catherine Deneuve, Sandrine Bonnaire, Sergej Bodrov Jr, Oleg Mensjikov, Ruben Tapiero, Erwan Baynaud, Grigorij Manukov, Valentin Ganev, Meglena Karalambova, Tatjana Dogileva, Atanass Atanassov, Tania Massalitinova, Nikolaj Binev, René Féret, Bohdan Stupka

mammene
2014-08-21
En historia som fastnade på näthinnan och gjorde mig minst sagt förbannad. Jag kände verkligen med återvändarnas glädje som snabbt förbyttes i skräck, men även i kampvilja. Filmen var känslosam och spännande med en växande insikt. Bonnaire var lysande i sin roll.
Johan2006
2012-08-05
Jättebra film och baserad på verkliga händelser.
menschenfeind
2008-05-30
Fy vad hemskt, stackars fina franska läkarfamiljen måste bo med smutsiga ryssar.... Man skulle nästan kunna tro att den var amerikansk. Fast fotot vad ganska fint, men inget speciellt.
goeran
2008-05-30
En sevärd film som ger en bra bild av hur det är att leva under en kommunistisk regim. Sandrine Bonnaire är bra i huvudrollen som Marie.
caelestis
2006-10-07