3.2

Vattendroppar på brännande stenar

Det är 70-talets Tyskland. Den unge, naive Franz flyttar ihop med den betydligt äldre Leopold, en framgångsrik affärsman. Rollspel och manipulation utkräver sin tribut av paret och får dem att fokusera på varandras olikheter. Situationen skruvas åt ytterligare när männens före detta flickvänner dyker upp. Filmen bygger på en pjäs av Rainer Werner Fassbinder (Tropfen auf Heisse Steine).

Originaltitel Gouttes d’eau sur pierres brûlantes
Alternativ titel Water Drops On Burning Rocks
Regissör François Ozon
Manus François Ozon
Genre Drama, Komedi, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Anna Levine, Malik Zidi, Ludivine Sagnier, Bernard Giraudeau

Dele
2016-08-26
Fint bildspråk i denna ganska dystra film om mänsklig kontroll, osäkerhet, kärlek och behov. Jag gillar det!
JimCarrey
2013-03-15
Nu har jag aldrig läst/sett någon uppsättning med Fassbinders originalmanus men kan sätta min hatt på att Ozon har ändrat ganska friskt. Spelar inte så stor roll eftersom han inte är det minsta mindre begåvad än tysken. Fantastiskt samspel mellan dialog, skådespeleri och klippning som trycker ihop och drar isär händelser på ett underbart sätt. Både roligt och tänkvärt 4+
accatone
2011-12-18
Lyckas inte göra karaktärerna så häpnadsväckande avskyvärda som Fassbinder själv. Handlingen gör en därför bara lagom intresserad, utan att jag riktigt blir involverad i den.
Albion
2008-05-01
Mest fånigt om sexuella diversiteter av allehanda slag. Denna typ av sexuell exploatering är inte min bag och betyget blir därefter, en 2;a
JohanHelenius
2007-10-06
Filmen hade sina stunder, men jag rycktes aldrig med. Dialogen ar stundvis fanig och karaktarerna liknar mest karikatyrer. Det sexuella rollspelet ar tamligen krystat: Vi har machobogen, den kanslige och radville bisexuelle ynglingen, den kapriciosa korkade tonarstjejen och den identitetslosa, utnyttjade transexuella kvinnan. Kring dessa vaver regissoren en berattelse som ar sa mossig, sa konstlad att man drar efter andan.
Quzbesh
2007-05-08
Mycket bra film
Aglaja
2007-03-25
Det bästa jag sett på länge... strålande symbolik, otroliga skådisar, och vilket lysande manus! Fassbinder, vilket geni!
DonActive
2006-08-22
Ozon gör det igen. Snubblande nära en femma.
haajen
2006-08-22
Lite seg men slutbilden gör att en tveksam fyra blir en klar sådan...väldigt cyniskt och bittert om kärleken och vad vi gör för den.
Bozze80
2006-08-19
Bra skådisar i tråkig film...