Velvet Buzzsaw

En fruktad kritiker, en iskall gallerist och en ambitiös assistent får tag på några tavlor av en konstnär som nyligen gått bort ? och konsekvenserna blir allvarliga.

Originaltitel Velvet Buzzsaw
Regissör Dan Gilroy
Manus Dan Gilroy
Genre Mysterium, Skräck, Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Jake Gyllenhaal, Rene Russo, Zawe Ashton, Tom Sturridge, Toni Collette, Natalia Dyer, Daveed Diggs, John Malkovich, Billy Magnussen, Alan Mandell, Mig Macario, Nitya Vidyasagar, Sedale Threatt Jr, Rob Brownstein, Mark Steger

TheHorrorfan
2019-06-02
Speciell är ju bara förnamnet. På ett väldigt dåligt sätt också.
Zipper
2019-05-03
Lovande men jag upplevde den som ofärdig. Dessutom var alla karaktärerna mer eller mindre avskyvärda.
Christofer
2019-03-09
28/2 2019: Inte den slags film jag hade väntat mig. Dock några snyggt genomtänkta detaljer i vissa scener. John Malkovich gör sig förresten inte bra som bifigur i små roller, han behöver mer utrymme för att komma till sin rätt.
F-M-J
2019-02-27
Regin, skådespelet, fotot och produktionen håller jätte hög klass men tyvärr stjälper "poängen" med filmen någon oerhört. Det hela blir taktlöst och ointressant och blir till slut "yet another slasher". Förvånansvärt initiativ, var så lovande.
2019-02-26
Snygg, speciell och välspelad! Jag sugs verkligen in i den här absurda konstvärlden och den mystiska känslan med dom okända konstverken funkar jättebra. Snyggt gestaltade karaktärer med intressanta relationer och snygga dödsscener och det är mycket som är bra. Men det känns också hela tiden som en trea, svårt att sätta fingret på varför det inte lyfter. Men en ganska stark trea är det absolut, speciell och jag vet aldrig riktigt var den är på väg.
Venatici
2019-02-24
Bra start, men slutade i total antiklimax.
wasteoftime
2019-02-18
1,2
Engravadlax
2019-02-11
Samtidigt som det är jättekul att skoja om det psykopatiska hipsterprelatvälde som är det modernistiska konstetablissemanget, så är det också extremt cringe att ens se gestaltningar av det på film! Skräckelementen gifter sig inte så väl med den samhällskritiska humorn, jag hade nog föredragit att det blev ännu mer farsartat, men manus är väldigt kul; karaktäriseringarna av konstkritiker, modernkonstnärer, konsthandlare och galleriägare är så verklighetstrogna att jag misstänker att Dan Gilroy har turistat i det samhällsskiktet och bara lyft dialogerna från verkliga interaktioner. Som film är Velvet Buzzsaw inte i närheten av Gilroys Nightcrawler, och Woody Allens Midnight in Paris på samma tema är definitivt roligare, men den är sevärd för sin vassa satir: "We don't sell durable goods, we peddle perception."
setterwall
2019-02-10
Inledande 40 minuter är väldigt lovande och gläntar på dörren till en riktigt smart och psykologiskt thriller men sen urartar den till en fånig tonårs-skräckis. Extremt provocerande med en så lovande inledning. Kunde blivit en stark fyra. Vilken besvikelse.
S_Griffon
2019-02-08
Vet inte riktigt jag jag såg men men lämnade en skön och underlig känsla