3.8

Vem älskar Yngve Frej

Filmatisering av Stig "Slas" Claessons bok med samma namn. Berättelsen handlar om landsbygdens utdöende och om mötet mellan stockholmaren Petterson och skomakaren Gustafsson.

Originaltitel Vem älskar Yngve Frej
Alternativ titel Vem älskar Yngve Frej?
Regissör Lars Lennart Forsberg
Manus Lars Lennart Forsberg
Genre Komedi, Drama, 70-tal
Skådespelare Allan Edwall, Bellan Roos, Gus Dahlström, Gunnar Strååt, Christina Stenius, Janne 'Loffe' Carlsson, Gunilla Larsson, Lars Hansson, Lottie Ejebrant, Olle Andersson, Ing-Margret Lackne, Bo Samuelsson

bubblo
2018-06-06
Jag är nyfiken på Loffes stil i filmen. Vilken crowd hängde man med om man såg ut så där 1973? Mina referenser går ju mer till tidig 80-talshiphop , eller en "pimp" osv
2018-03-08
Seg som tusan!!
saggesaliv
2017-10-10
wow. fantastiskt. störtrakt in på topp 100listan på 53e plats. 93/100
Hogman
2017-09-24
Lite daterad, men gillar storyn, gillar stämningen och vemodet
Spaderfyra
2015-12-22
En helt underbar film med strålande skådespelare. Får lite "Lars Molin-känsla" när jag tittar.
Musopjken
2015-06-20
Fruktansvärt bra film, en bland de bästa jag någonsin sett. Mycket underhållande och rolig, men även med en allvarlig och vemodig underton, jag blev väldigt glad över att se filmen men man lämnas också med ett väldigt vemod och ett avslut som verkligen greppar en. Fantastiskt bra skådespeleri som känns äkta på alla sätt och vis. Även mycket stämningsfull musik som passar in väldigt bra.
ItalyErik
2015-06-18
Fin och lite melankolisk.
MattiasStrand
2015-05-25
Boken är bra men ganska tunn, så jag var inte säker på att det skulle räcka till 100 minuter film. Men jo, det här håller hela vägen. Fina skådespelarinsatser rakt igenom - t o m Loffe är riktigt bra :)
Galivan
2015-02-16
Halvintressant tema men för långsamt. (finns på öppet arkiv)
marxwickstrom
2014-12-10
Vad händer när man inte känner sig behövd längre? När vardagen blir fullständigt kravlös efter många års slit och släp? Och vad hände med människorna på landsbygden när produktionen avväcklades? Denna filmen är en rolig och nära skildring av de här olika perspektiven. Om möten mellan olika generationer och bakgrunder. Ett historikst dokument som väcker empati och förståelse för den generation som arbetade inom jordbruks- och skogssektorn, som såg sitt livsverk dö ut.