2.8

Vem plockar fjädrar från månen?

Marie och Suzanne bor tillsammans med sin pappa sedan mamman dött en för tidig död. De kämpar alla tre för att hålla ihop familjen och pappan har bestämt sig för att uppfostra sina döttrar på egen hand. Men han är otröstlig och döttrarna vet om det. Trots att de låtsas som ingenting, noterar de fel och lustigheter han gör. Mot alla odds lyckas han ge döttrarna styrka och mod. Han leker med dem, bryr sig om hur det går i skolan, får dem att skratta både åt honom och sig själva. Men en dag händer något som får honom att inse att hans flickor håller på att växa upp och glida ifrån honom och plötsligt förändras hans syn på sin ena dotter och hela familjens situation blir en annan.

Originaltitel Qui Plume La Lune?...
Alternativ titel Who Plucked the Feathers Off the Moon?
Regissör Christine Carriere
Manus Christine Carrière
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Jean-Pierre Darroussin, Garance Clavel, Elsa Dourdet, Michèle Ernou, Michèle Brousse

lovesick
2006-11-08
helt underbar.
Bear
2006-05-20
Riktigt bra? Betyg 2?
NoWireHangers
2003-01-06
kan inte bestämma mig om den är bra eller inte. den är väldigt välspelad, och pappans karaktär är bra på ett sätt men samtidigt irriterande, och det samma gäller hela filmen. inte dålig. nästan bra, men samtidigt lite irriterande, vilket gör att den bara får 2 poäng.