2.5

Venus in furs

Filmen handlar om en ung man, spelad av Régis Vallée, som i sin barndom åsåg ett par kopulera och sedan fick en rungande örfil för att ha betraktat det hela. Han träffar den undersköna Wanja, spelad av Laura Antonelli, och de båda inleder ett förhållande. Som en följd av Severin´s (Vallée) barndomsupplevelse har han utvecklat en blandning av voyeuristisk/sadistisk och scoptofilistisk/fetischistisk läggning, vilket yttrar sig i att han vill se på när Wanja har sex med andra män och att han vill att hon bär päls (hans fetisch) - allt sker givetvis på hans villkor. Förhållandet är givetvis psykologiskt ohållbart, Wanja förlorar respekten för Severin och börjar istället diktera reglerna för deras lekar...

Originaltitel Le Malizie di Venere
Regissör Massimo Dallamano
Manus Fabio Massimo, Inge Hilger, Leopold von Sacher-Masoch
Genre Drama, 70-tal
Skådespelare Laura Antonelli, Régis Vallée, Ewing Loren, Renate Kasché

2015-06-13
Grymt vacker film med klockrent foto samt underbar musik. Sen varvas det friskt med sadomachism och våld i en härlig blandning.
Madman_86
2012-04-02
Ganska tråkig egentligen men fotot och kameraarbetet är fantastiskt och musiken är asskön. Stark 2a.
idd
2010-01-21
verkligen inte min genre, men dallamano lyckas få till det ovanligt bra med otroligt snygga scener å härligt styltig dialog.. starkt godkänt 2+

2009-09-25
Söt tidig erotik. Rolig scen med hingst som sätter på ett sto. Precis vad dagens porr inte klarar av att förmedla- lekfullhet.
2009-05-25
Ingen höjdare. Förvisso gick nog en hel del förlorat då min italienska knappt ens räcker till att beställa en öl, men jag tror inte att det spelar så fruktansvärt stor roll. (5+/15)
yéyé
2004-08-31
och den boken handlar just om masochistisk perversion.
yéyé
2004-08-31
Venus in Furs är titeln på en bok skriven av Leopold von Sacher Masoch (därav masochism) 1866. Velvet Underground-låten och även den här filmen syftar på den.
fjordhagel
2004-02-06
stereosyn: the velvet underground & nico släpptes 1967, den här filmen 1970. något stämmer inte.
stereosyn
2004-02-06
bergman: Låttexten handlar om Severin och Wanja.
bergman
2002-05-21
har detta något att göra med lou reed?