2.9

Venus in Furs

En man bevittnar hur en kvinna blir brutalt sexuellt utnyttjad och mördad av två män och en kvinna. Två veckor senare ser han henne flyta i land på en strand. Han inleder trots detta ett förhållande med henne, och vi får följa hur kvinnan hämnas på sina förövare. En resa genom surrealistisk sensualism a lá Jesus Franco.

Originaltitel Paroxismus
Alternativ titel Paroxsysmos
Regissör Jesus Franco
Manus Milo G Cuccia, Carlo Fadda, Jesus Franco, Bruno Leder, Malvin Wald
Genre 60-tal, Skräck, Mysterium
Skådespelare James Darren, Maria Rohm, Klaus Kinski, Barbara McNair, Margaret Lee, Dennis Price, Mirella Pamphili

Dele
2016-05-17
60-talsmiljöer, kläder, frisyrer och massa halvnakna kvinnor i en ganska tafflig och ointressant historia.
dudson
2014-10-14
Hel skum och total bäng film som inte har en enda sammanhängande tråd. kan fan inte ge denna skapelse mer än en etta.
AlbertSpica
2014-05-08
Flummig jazz noir-skräck-exploitation som börjar riktigt bra men mittenpartiet är jävligt ojämnt och ganska ointressant. Det blir dock lite bättre mot slutet.
schramm
2014-05-04
Fagra damer, bra musik och massa dumheter. Frano är i högform och bjussar verkligen tittaren på en resa. Vill nästan sätta en fyra på kalaset.
2013-02-25
Ett par bra scener och bitvis en hyfsad stämning. Charmigt småpretto och trevliga tanter. Men det blir rätt så träligt efter ett tag. (6/15)
StureStenhög
2013-01-17
Rejält nerknarkat, och väldigt meningslöst. Visst finns det en del bra scener, och Klaus Kinski är alltid lite kul, men när det saknas både en riktig story och intressanta karaktärer, så blir filmen bara seg och oengagerande. Surrealister kan verkligen ta sig. Svag tvåa
Ondskapt
2012-01-22
Riktigt läcker Franco-rulle med en massa svängig musik, där introlåten samt "Venus in Furs will be smiling!"-låten är helt klockrena. Vackra damer, snygga miljöer och skönt flummig drömsk stämning, finns ju inget att klaga på förutom en lite tunn story, men vad fasen gör det när det ser så bra ut. Stark trea.
Madman_86
2011-12-22
Den överlägset bästa jag sett än så länge, av 8 sedda. Surrealism och underbar atmosfär.
2011-08-14
Stilig med trivsam atmosfär med jazzen och kvinnorna. Men allt är alldeles för surrealistiskt för att jag ska uppskatta det, särskilt när det inte finns nån som helst "röd tråd" i handlingen. Favortien Klaus Kinski kändes bortkastad här då han är med mycket lite och knappt hade nån dialog. Om detta ska anses vara en av Francos bästa skippar jag nog den herren framöver.
Joyfulsounds
2010-05-25
Det här är nog bannemig den bästa Franco-film jag sett hittills. Och det känns som jag mest har skit kvar att se, så det är förmodligen den bästa han gjort också. Jag gillart.