3.1

Vera Cruz

Benjamin Trane är en gentleman från södern som har förlorat allt han äger i inbördeskriget. Han lämnar sitt hem för Mexico och möter Joe Erin, en cowboy utan någon moral. Med ett gäng legosoldater accepterar de att kriga för kejsaren Maximilian mot Juaristas. Men snart upptäcker de att 3 miljoner dollar i guld ligger gömda inuti den vagn de skyddar från revolutionärernas attacker.

Originaltitel Vera Cruz
Regissör Robert Aldrich
Manus Borden Chase, Roland Kibbee, James R Webb
Genre Äventyr, Western, 50-tal
Skådespelare Gary Cooper, Burt Lancaster, Denise Darcel, Cesar Romero, George Macready, Sara Montiel, Ernest Borgnine, Morris Ankrum, Charles Bronson, Jack Elam

C12
2018-02-11
Kanske den tråkigaste western jag har sett.
Tonti
2017-12-14
Intressant historisk bakgrund med upproret mot det absurda franska kejsarstyret i Mexico. Älskar också att de marscherar förbi Teotihuacán! Annars är det lite blandat, väldigt brutal med en del spaghetti-känsla och intressant dynamik mellan huvudkaraktärerna, Men de kvinnliga rollerna och skådisarna är mycket riktigt ett lågvattenmärke, men det är ju tyvärr legio i många westerns.
labi
2010-05-21
Svag trea, men actionscenerna är riktigt bra - särskilt den när de skjuter prick på facklor. De kvinnliga skådespelarna i den här filmen är en katastrof, en skymf mot den kvinnliga skådespelareliten. Man ställer nobodies som Denise Darcel och Sara Montiel mot giganter som Burt Lancaster, Gary Cooper, Cesar Romero, Ernest Borgnine och Charles Bronson...
FabianBom
2009-04-14
Western klassiker.
Czechflash
2006-10-06
Blir nog en stark trea. Burt Lancaster och Gary Cooper passar förvånansvärt bra ihop (även om de var bra skådespelare). Fyndiga repliker och en del humor mitt i allvaret. Bra avslutning på filmen, men lite för seg i mitten för att få ett högre betyg. Dock måste påpekas att filmen kändes som från 70-talet, skickligt alltså.
Bomkia
2006-04-30
Börjar bra, blir segt i mittenpartierna men slutet är riktigt hårt. Cooper och Lancaster är dessutom riktigt bra. 3+
Unleashed747
2005-08-28
Riktigt bra och underhållande western, tyvärr alldeles för okänd!
the_uncle
2004-10-27
Riktigt bra westernklassiker...
lill_b
2003-09-06
Skön western rulle. En klassiker som man kommer att minnas livet ut!