3.2

Veranda för en tenor

Författaren Thomas möter av en slump sin barndomskamrat, skådespelaren Hoffman, som är döende och vill göra upp med sitt förflutna. Han vill att de tillsammans ska göra film av Thomas självbiografiska succépjäs "Veranda för en tenor".

Originaltitel Veranda för en tenor
Alternativ titel Waiting for the Tenor
Regissör Lisa Ohlin
Manus Klas Östergren
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Johan H:son Kjellgren, Krister Henriksson, Martin Melin, Petter Darin, Lena B Eriksson, Ruben Lundström, Jessica Liedberg, Chatarina Larsson, Jonas Falk, Hans Lindgren, Michael Nyqvist, Bergljót Arnadóttir, Joakim Nätterqvist, Erika Höghede

MattiasStrand
2016-10-18
Fina skådespelarinsatser men trots en sympatisk story griper den aldrig riktigt tag. Det är svårt att fota i svartvitt, vilket blir tydligt här.
PSH-BOZO
2016-10-06
Fint hantverk där jag uppskattar passagen mellan svartvitt och färg. Rätt hyfsad dialog men storyn rycker inte tag i mig. Tyvärr blir helheten lite tråkig och ointressant.
DOKAN
2014-07-25
Tror jag föredrar Henriksson som kommissarie Wallander. Det här blev too mucho. Och gripen av de inblandades levnadsöden blev jag tyvärr icke. Överskattat!
Hypostas
2012-09-18
Sevärd film, som jag spelade in på VHS när den sändes i TV2 2001 och som jag först nu, 2012, kom mig för att se. Lite pretto, men på ett bra sätt.
Xenox
2012-07-09
Mycket välspelat drama. Handling är dock bara okej.
Gigi1943
2012-02-23
Eftrsom jag TILL FULLO håller med signaturen ALBION så tar jag mig friheten att kopiera in dela hans/hennes kommentar (hoppas jag är förlåten för detta). Albion: "Konstnärligt intressant men det är inte särskilt kul att se på Henrikssons oändliga alkoholiserade utsvävningar mest fyllda av äckel. Det blir för mycket helt enkelt och den eftersökta känslan av ångest går istället om intet. Det är något speciellt med att spela stupfull ... ". Sen tycker jag det är väldigt synd att man misshandlar Verdis musik, den var totalt missplacerad och troligen är det inte många som ens uppfattar att det handlar om världens vackraste operamusik (hade passat bättre med ett annat val).
Albion
2010-01-20
Konstnärligt intressant men det är inte särskilt kul att se på Henrikssons oändliga alkoholiserade utsvävningar mest fyllda av äckel. Det blir för mycket helt enkelt och den eftersökta känslan av ångest går istället om intet. Det är något speciellt med att spela stupfull och per automatik (?) blir man hyllad över att ha gjort en enastående rolltolkning (se även tex Nicholas Cage i Farväl Las Vegas). Betyget blir en 2;a
nopasaran
2008-04-11
Krister Henriksson gör en fantastiskt bra prestation och många övriga skådisar är också bra men lite för mycket teater för att jag skall ta den riktigt till mitt hjärta.
1stman
2007-07-10
Kräkvarning!
HerrArne
2007-07-01
Underbart skådespeleri och skönt formexperiment.