3.7

Veronikas dubbelliv

Den 23 november 1966, klockan 3 på natten, födds två flickor. Den ena i Polen, den andra i Frankrike. Båda får namnet Veronika. Annars har de ingenting gemensamt. De har aldrig träffats, och lever i två helt skilda världar. Likväl är flickorna identiska. De är båda vänsterhänta, älskar att gå barfota, har en brinnande passion för musik, och lider av samma unika hjärtåkomma.

Originaltitel La double vie de Veronique
Alternativ titel The Double Life of Veronique
Regissör Krzysztof Kieslowski
Manus Krzysztof Piesiewicz, Krzysztof Kieslowski
Genre Drama, Romantik, Fantasy, 90-tal
Skådespelare Irène Jacob, Halina Gryglaszewska, Kalina Jedrusik, Aleksander Bardini, Philippe Volter, Claude Duneton, Louis Ducreux, Sandrine Dumas

2021-09-25
Estetiskt tilltalande, bra ljussättning, fint filmad och välspelad. Men handlingen är tunn och blir ännu tunnare. Det räcker inte med att slänga in lite naket och sexscener. Därför måste jag konstatera att filmen inte hör till Kieslowskis bättre.
Albion
2020-06-02
Omtitt efter cirka 10 år. Inte fullt så förtrollande som jag minns den även om den är mycket vacker estetiskt och filosofiskt. Gillar fortfarande delen i Polen bäst. Som helhet så är detta en alltjämt en speciell filmupplevelse även jag väljer att sänka betyget ett halvt snäpp denna gång. Betyget blir en stark 4;a, dvs 4+
Zero75
2018-05-29
En mycket mogen form av onani.
2017-09-27
Nä det här var verkligen tråkigt. Kieslowski tilltalar mig inte särskilt mycket. Visst är det bitvis väldigt snyggt, färgerna är otroligt bra ibland. Men det är en hel del saker som känns minst sagt taffliga, i en scen när det regnar så syns en klar himmel och en brandslang i luften som sprutar vatten. När huvudpersonen sjunger så mimar hon så tydligt att det känns som att hon bara står och gapar och musiken kommer ifrån en högtalare någon helt annan stans. Sådana saker får iaf mig att inte fastna i scenerna. Hade handlingen eller karaktärerna varit intressanta i sig hade det kanske inte spelat någon roll. Nu är dom inte det. Huvudpersonen känns mest som kvinna skriven av konstnärlig man mer än en egen karaktär. Och självklart är hon naken en hel del. Sexscenerna är kassa utan känsla. Handlingen är obefintlig. Men det är som sagt en del snygga färger och små små bitar av en känsla här och där som räddar tvåan. Men det är på håret.
solan
2016-12-24
Saknar handling men charmig ändå
RustyFilm
2022-12-02
Det är vackert och sensuellt, speciellt första halvan av filmen. Handlingen är abstrakt med en dunkel röd tråd, men ändå tappar man inte intresset, svårförklarligt.
erosagape
2016-09-16
Väldigt vacker musik men med all respekt så ser jag inte på en film för musikens skull.
Hypostas
2016-01-03
Musiken är fin och filmen i sin helhet är också tämligen vacker. Men tyvärr så är den också seg och lite väl svår att förstå sig på. Stark tvåa.
lucius
2015-11-29
Fattar nada.
Astrojacob
2015-07-05
Obeskrivligt vacker upplevelse. Dock aningen otydlig o svår att greppa. Stark Fyra, Femma för musiken <3