3.7

Veronikas dubbelliv

Den 23 november 1966, klockan 3 på natten, födds två flickor. Den ena i Polen, den andra i Frankrike. Båda får namnet Veronika. Annars har de ingenting gemensamt. De har aldrig träffats, och lever i två helt skilda världar. Likväl är flickorna identiska. De är båda vänsterhänta, älskar att gå barfota, har en brinnande passion för musik, och lider av samma unika hjärtåkomma.

Originaltitel La double vie de Veronique
Alternativ titel The Double Life of Veronique
Regissör Krzysztof Kieslowski
Manus Krzysztof Piesiewicz, Krzysztof Kieslowski
Genre Romantik, Fantasy, Drama, 90-tal
Skådespelare Irène Jacob, Halina Gryglaszewska, Kalina Jedrusik, Aleksander Bardini, Philippe Volter, Claude Duneton, Louis Ducreux, Sandrine Dumas

Zero75
2018-05-29
En mycket mogen form av onani.
2017-10-25
2017-09-27
Nä det här var verkligen tråkigt. Kieslowski tilltalar mig inte särskilt mycket. Visst är det bitvis väldigt snyggt, färgerna är otroligt bra ibland. Men det är en hel del saker som känns minst sagt taffliga, i en scen när det regnar så syns en klar himmel och en brandslang i luften som sprutar vatten. När huvudpersonen sjunger så mimar hon så tydligt att det känns som att hon bara står och gapar och musiken kommer ifrån en högtalare någon helt annan stans. Sådana saker får iaf mig att inte fastna i scenerna. Hade handlingen eller karaktärerna varit intressanta i sig hade det kanske inte spelat någon roll. Nu är dom inte det. Huvudpersonen känns mest som kvinna skriven av konstnärlig man mer än en egen karaktär. Och självklart är hon naken en hel del. Sexscenerna är kassa utan känsla. Handlingen är obefintlig. Men det är som sagt en del snygga färger och små små bitar av en känsla här och där som räddar tvåan. Men det är på håret.
solan
2016-12-24
Saknar handling men charmig ändå
RustyFilm
2016-12-11
Det är vackert och sensuellt, speciellt första halvan av filmen. Handlingen är abstrakt med en dunkel röd tråd, men ändå tappar man inte intresset, svårförklarligt.
erosagape
2016-09-16
Väldigt vacker musik men med all respekt så ser jag inte på en film för musikens skull.
Hypostas
2016-01-03
Musiken är fin och filmen i sin helhet är också tämligen vacker. Men tyvärr så är den också seg och lite väl svår att förstå sig på. Stark tvåa.
lucius
2015-11-29
Fattar nada.
Astrojacob
2015-07-05
Obeskrivligt vacker upplevelse. Dock aningen otydlig o svår att greppa. Stark Fyra, Femma för musiken <3
saggesaliv
2014-12-14
Vad jag ska skriva om handlingen i denna filmen har jag verkligen ingen aning om, så jag avstår. Mystiken möts upp av surrealismen i denna experimentella filmstil, allting är oförståeligt men ändå så är det än så självklar film. Det är egentligen riktigt svårt att finna ord för att skriva vad jag tycker om denna filmen, den är fantastisk på alla sina sätt och vis. Det är ett vackert drama, som lämnar en lika frågeställsam i slutet som i början. Den storslagna musiken av Zbigniew Preisner är absolut fantastisk. Jag har inte sett så många filmer som han komponerat, men redan när jag hörde honom första gången i Tree of Life var jag totalt fast och han växer sakta men säkert till en favorit. Särskillt efter att jag nu sett fyra Kieslowskis som han komponerat musiken till! En fantastisk film, på alla sett och vis, kan inte bestämma om det är den bästa Kieslowskin jag sett eller om Den blå filmen ska få ha kvar den placeringen, men det är en otrolig film, på alla sätt och vis som tilltalade mig något enormt. Betyget blir en stark åtta, som i vissa stunder lever upp till nian, men stannar på åttan. Betyg: +8/10