3.2

Vi är bäst!

Stockholm 1982. En film om Bobo, Klara och Hedvig. Tre tjejer som är tolv-tretton år. Som drar runt på gatorna och babblar. Som är modiga och tuffa och starka och svaga och förvirrade och knasiga. Som får klara sig själva alldeles för tidigt. Värmer fiskpinnar i brödrosten när mamma är på krogen. Startar ett punkband utan att ha instrument att spela på, trots att alla säger att punken är död.

Baserad på serieromanen Aldrig godnatt av Coco Moodysson från år 2008.

Originaltitel Vi är bäst!
Alternativ titel We are the Best!
Regissör Lukas Moodysson
Manus Lukas Moodysson
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Mira Barkhammar, Mira Grosin, Liv LeMoyne, Johan Liljemark, Mattias Wiberg, Jonatan Salomonsson, Alvin Strollo, Anna Rydgren, Peter Eriksson, Charles Falk, Lena Carlsson, David Dencik, Emrik Ekholm, Ann-Sofie Rase, Lily Moodysson

Tonti
2019-11-28
Fin och uppriktig.
fisk0
2019-10-29
Den här sina stunder. Bra skådespeleri, och som vanligt i Moodyssons filmer väldigt naturlig och trovärdig dialog, men visst känns den rätt seg emellanåt, och även om det troligtvis är medvetna paralleller så är det flera scener man sett förr i hans tidigare filmer - såväl Fucking Åmål som Ett hål i mitt hjärta. Finns som vanligt mycket igenkänningsfaktor, och trevlig musik såklart med tanke på ämnet och tidsperioden, men någon favorit bland Moodyssons filmer är det inte.
KimEkberg
2019-10-29
överraksande toppen ändå, en film av den gamla skolan med underbart 35mm-foto, tät klippning och fin produktionsdesign. Att det är gamla gubb-dinosaurier som står för fiolerna är väl det som gör att det låter och ser ut som det gör, och det är väl på ett sätt synd. Hade kunnat vara mer lesbiska under och övertoner, men det är en väldigt fin trio i huvudrollerna, och överlag tycker jag castingen lyckas bra, och tidsandan sitter som den ska, och överlag ger filmen en fin bild av olika saker, som att vara tretton, att spela i band, att hata sport och moderater.
larsen1976
2018-12-12
Mycket bra film och Moodyson har lyckats igen... Stor igenkänningsfaktor hur det var att vara tonåring och man har verkligen lyckats skildra 80-tals känslan.
dafreakish
2018-12-01
Det här är långt ifrån Moodyssons bästa film men den är ändå klart sevärd. Bra unga skådespelare och ett mysigt tema. Men det är enkelt att dra paralleller till Fucking Åmål som på i stort sett alla plan är en bättre film. Men blir det här Moodyssons sista film så kan han ändå vara mycket nöjd.
den_vita_apan
2018-11-26
Rolig och mysig :)
FabianBom
2018-03-22
bästa med filmen är att de utspelar sig på 80-talet, resten är mer eller mindre skit, dåligt skådespel, dålig regi, värdelöst manus.
2018-03-11
Fånig svensk komedi i vanlig ordning!!!!
HerrNenne
2017-10-05
Börjar riktigt bra, älskar den den klassiska outsiderskildringen och extra bra blir det när Liv LeMoynes karaktär kommer in i mixen. Energin och glädjen, speciellt i första delen av filmen, är fantastisk. På svenskt/moodyssonskt manér blir många scener väldigt jobbiga att se på, oftast av pinsamhet, och jag har svårt för det, och jag tycker att filmen går lite i stiltje ju längre den går. Skulle kunna ha ett crescendo. Kunde haft ett bättre crescendo, av typen Linda Linda Linda. Väldigt hoppfull. Liv LeMoynes karaktär är suverän på alla vis.
2016-08-26
Vad var nu detta bra för? Hela filmen känns som ett krystat försoningsprojekt efter något patetiskt familjegräl i det moodyssonska hemmet. (5/15)