3.5

Vi bara lyder

På Arbetsförmedlingen tycks tjänstemännens uppgift inte längre vara att förmedla jobb, utan snarare att lyda order och verkställa beslut. Filmen är baserad på Roland Paulsens bok med samma titel.

Originaltitel Vi bara lyder
Regissör Erik Holmström, Fredrik Wenzel
Manus Erik Holmström, Fredrik Wenzel
Genre 2010-tal, Kortfilm
Skådespelare Andrea Edwards, Malin Morgan, Nils Dernevik, Henrik Dorsin, Leif Andrée, Maria Kulle, David Rangborg, Pelle Grytt, Märta Lundin, Anna Takanen

#54
2018-06-23
"Funktionell dumhet" är den enda av Malmö Dockteaters föreställningar jag missat. Kul att det här blev en ny möjlighet att se i alla fall delar av den.
Turbid
2018-03-14
Genialt
Kortfilm
2018-03-11
Vad som ska vara en dockdokumentär om en arbetsförmedling. Att det inte är en satirisk film gör också att man måste ställa högre krav kring vad som förmedlas. Till att börja med fin scenografi och bra röster. Jag tycker om dockornas blickar också, som är väldigt levande. Det går synliga människor bakom dockorna och styr dem, vilket är mindre lyckat och stjäl uppmärksamhet. De hade kunnat lösa det genom att filma från andra vinklar, efterredigering, genom att styra dockorna på annat vis eller med stop-motion. Att det finns problem i verkligheten och att tiderna har förändrats kan man förstå utan att se filmen. Oavsett om det görs förändringar eller inte görs några kan det uppstå problem. Det svåra är att hitta kärnan till problemen och att finna vägar till lösningar som är någorlunda hållbara för alla. Där har inte filmen något att komma med. Man får en liten inblick i det toppstyrda systemet (vilket är likadant i hela landet), men fokus ligger mer på just en enskild arbetsförmedling och individer som arbetar just där. Så man får ha i åtanke att mycket som framställs och sägs i filmen är individuellt och att det kan finnas stora skillnader mellan orter och inte minst individer.
lucius
2018-01-27