2.8

Vi bryter för ett viktigt meddelande

Under ett repotage kring den lokala strejken kidnappas ett reporterteam och förs till en bogserbåt. Terroristerna ställer som krav att allt kärnvapen i området ska lämnas till dem för att sedan kunna spränga det till havs.

Originaltitel Special Bulletin
Regissör Edward Zwick
Manus Marshall Herskovitz
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Christopher Allport, David Clennon, Michael Madsen, Roxanne Hart, David Rasche, Ed Flanders, Lane Smith, Jim Jansen, Kathryn Walker, Rosalind Cash, Ebbe Roe Smith, Roberta Maxwell, John Wesley, Bernard Behrens, Frank Dent, Charles Lanyer, Peter Hobbs

StureStenhög
2013-07-28
Lite före sin tid får an väl säga med tanke på att den här sortens berättargrepp har fått ett rejält uppsving sen den här filmen kom. Man utnyttjar också den fejkade nyhetssändningen på ett bra sätt, framför allt innebär det att man kan skildra historien på ett trovärdigt sätt trots den begränsade budgeten. Man använder dessutom formen till att försöka problematisera nyhetsrapporteringens roll, stundtals gör man det på ett intressant sätt, men stundtals gör man det också på ett alldeles för övertydligt sätt. Lite halvtaskigt skådespeleri drar även det ner helhetsintrycket, det är förvisso väldigt kul att få se David "Hammarn" Rasche, men det är lite svårt att ta honom seriöst både som kärnfysiker och som terrorist. Michael Madsen dyker upp i fem sekunder dessutom, fem ganska roliga sekunder. På det stora hela är det här ändå en lyckad tv-rulle, som allra sämst är det en underhållande terrorist-thriller, men jag tycker nog även att den lyckas med lite mer än bara det
Czechflash
2012-05-08
Inte så dåligt, men det tar för lång tid innan det blir riktigt intressant. Blir lite för upprepande under stora delar. Men effektivt berättat och kom samtidigt som två andra kärnvapen-filmer, nämligen The Day After och Testament som är starkare än denna.
jonbo
2012-01-06
Väldigt daterat och även om det ska spegla på ett dokumentärt sätt så suger en hel del skådisar lite för stenhårt för att det ska passera. Manuset lider också av att det hela tiden måste toppa event efter event, det blir soppa.
amam
2010-12-28
Svag trea. Den falska nyhetsrapporteringen funkar ganska bra ända till slutet då vi får se lite väl mycket för att det ska vara trovärdigt. Minuspoäng för att det kvinnliga nyhetsankaret i nyhetsrummet var en så pass dålig skådis.
lillmånstret
2009-10-18